Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Selektiv förändring på mörkrumskopia

Produkter
(logga in för att koppla)

Danlo

Avslutat medlemskap
Hej!

Nu verkar det äntligen som om jag kommer att bygga mig ett eget mörkrum under 2010 :D

Hur fungerar det egentligen med pjattning/efterbelysning och selektiv kontrast på en mörkrumskopia?

Säg att jag tar fram en lite mörkare kopia på ganska låg kontrast och vill ljusa upp tex en människa och få personen att "poppa" ut.. Ska jag pjatt först och sen efterbelysa med högre kontrastfilter eller finns det någon bättre ordning eller annat sätt att göra det på?

Tacksam för all hjälp!

Senast ändrad:
Sen måste jag även fråga, hur många rullar 135 resp 120-film räcker 3.8 l pulver D76 till??

När jag har framkallat i D76 för så använde jag 1 liter D76 till ca 15-20 rullar.. Men såg jag någon som skrev i nån tråd att 3.8 l bara räcker till 25 rullar småbild.. ??

3,8 l utspätt 1+1 ger 7,6 l framkallare. Till båda mina framkallningsdosor (Photax och Patterson) rekommenderas 290 ml per 135-film. 7600/290 = 26 (ungefär). Till120-film rekommenderas 500 ml, vilket borde räcka till 15 filmer.

Olle

Hej!

Nu verkar det äntligen som om jag kommer att bygga mig ett eget mörkrum under 2010 :D

Hur fungerar det egentligen med pjattning/efterbelysning och selektiv kontrast på en mörkrumskopia?

Säg att jag tar fram en lite mörkare kopia på ganska låg kontrast och vill ljusa upp tex en människa och få personen att "poppa" ut.. Ska jag pjatt först och sen efterbelysa med högre kontrastfilter eller finns det någon bättre ordning eller annat sätt att göra det på?

Tacksam för all hjälp!

Jag tror du tar dig vatten över huvudet. I mörkrummet är möjligheterna starkt begränsade i jämförelse med datorn. Att få ett sånt resultat du eftersträvar genom kopiering av bakgrunden i lägre kontrast och mörkare, samt en människa i det både ljusare och i högre kontrast, är ytterligt svårt och komplicerat att få att se naturligt och inte konslat ut med de enkla medel (efterbelysning/pjattning) som står till buds. Tror det blir betydligt enklare för dig om du använder en upplättningsblixt på människan så får du ju precis den effekt du vill ha, utan några trollerikonster i mörkrummet. För trolla det går inte där (såvida man inte heter Jerry Uelsmann). Men visst går det att ljusa upp en människa till en viss grad utan att det ser bearbetat ut, dock inte så att den sticker ut på det sätt jag tror du menar.

Haha, ok, nej jag är absolut inte ute efter att få det att se ut som en bild tagen med upplättningsblixt! Det är det fulaste jag vet. Jag vill bara ge personen det extra lilla trycket som knappt går att se men som påverkar helhetskänslan av att personen sticker ut ur bilden.. Det borde väl gå??

Jag har ju sett hur många analogt kopierade svartvita bilder på nätet som helst som håller en jättehög nivå, bara att kolla på tex Bresson, Matt Black, Alf Johansson, och dig här på fotosidan osv osv.. Alla av olika nivå, men fortfarande fullt tillräcklig nivå för att jag ska bli nöjd, för stunden iaf :)

Om någonting ska förändras från att vara neutralt i ljus/kontrast i en bild, till att sticka ut som du skriver, med högre kontrast och ljusare än övriga bilden, då blir det ungefär som när du använder upplättningsblixt. Men så dramatiskt kanske du inte menade, utan ungefär som jag skrev att det går att fixa till med pjattning/efterbelysning till en viss grad. Det ger inga dramatiska effekter eller förändringar om man ska få det att se naturligt ut. För blir det för mycket ser det ofta onaturligt ut eftersom det är svårt att få exakt avgränsning mellan ytorna som pjattas/efterbelyses och övriga bilden (ser ju inte direkt naturligt ut med en ljus halo/gloria runt ett ansikte som pjattats slarvigt eller lite för länge t.ex). Men som vanligt gäller det att göra rätt från början, så slipper man sånt här krångel i mörkrummet. Vill man ha t.ex ett ansikte ljusare gäller det att inte ta bilden när ansiktet ligger i skugga. Finns ju också reflexskärmar som kan användas för att lätta upp skuggsidorna.

Aldrig provat själv men t. ex Ansel ljusade ju upp detaljer med farmers försvagare och en tunn pensel.

Jo det fungerar, men även där gäller att man inte får någon ökad kontrast, snarare lägre. Och det verktyget kan inte heller användas mer än till en viss grad innan det ser onaturligt och konstlat ut. Ett sätt vore däremot om man penslade in hela bilden i efterhand (utom det som man ska få att sticka ut) med gummiklister, och sedan kör den i ett försvagningsbad. Efter det kör man den i selentonare så att kontrasten ökar där man försvagat. När bilden sedan är torr och färdigbehandlad gnuggar man bort gummiklistret som skyddar övriga bilden att påverkas. Då kan den bli både ljusare där och samtidigt behålla kontrasten. Har dock aldrig provat något sådant (bara vid partiell färgtoning) och det fungerade då bra med gummiklistret som skydd för tonaren.

Jo det fungerar, men även där gäller att man inte får någon ökad kontrast, snarare lägre. Och det verktyget kan inte heller användas mer än till en viss grad innan det ser onaturligt och konstlat ut. Ett sätt vore däremot om man penslade in hela bilden i efterhand (utom det som man ska få att sticka ut) med gummiklister, och sedan kör den i ett försvagningsbad. Efter det kör man den i selentonare så att kontrasten ökar där man försvagat. När bilden sedan är torr och färdigbehandlad gnuggar man bort gummiklistret som skyddar övriga bilden att påverkas. Då kan den bli både ljusare där och samtidigt behålla kontrasten. Har dock aldrig provat något sådant (bara vid partiell färgtoning) och det fungerade då bra med gummiklistret som skydd för tonaren.

Cooolt! Analogt mörkerrum är så mycket mer intressant än det digitala! Finns så oändligt många variationer!! :D

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar