ANNONS
Annons

select > color range och interpolering

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag vet inte om det är så många som har använt det där, men den gör att man kan göra vilken färg som helst i bilden till att bli luminositet. Vet inte direkt vad menu-alternativet heter på svenska, men det är under markera. (Det blir en selektion, men du kan gå till kanaler, skapa ny kanal, invertera där och sedan kopiera den till ett nytt lager och sedan ändra blandningsläget till luminisens)

När jag provade det med kompaktkamerans jpg-komprimerade bilder behövde man förminska bilderna otroligt mycket efteråt, eftersom jpg (och speciellt läget kompaktkameror sparar i) sparar väldigt lite färginformation.

Så jag hade stora förväntningar med en systemkamera. Men är det ju så att den interpolerar färgerna, för det är ju så att det finns bara 1/4 (ok inte direkt, eftersom varannan pixel är grön) av färgerna tillgängliga i högsta upplösningen. Men vad som förvånade mig är när jag förminskar bilden till 1/4 (alltså hälften på höjd och bredd) så var interpolering fortfarande märkbar. Så då behövdes nerminskning till 1/16 innan den mesta interpoleringen försvann, men dock inte allt ändå. (Men då blev ju bilden 1024 horisontellt, vilket blir ganska bra utskrivet, och vad jag visar andra mina bilder i för upplösning)

Hela bilden:
http://i32.tinypic.com/3538chs.jpg

Ja, den kanske inte blev så snygg, men man skulle kunna ändra om mer så att det inte blir så vitt och att ta bort bakgrunden till höger. Jag tyckte det blev snyggt i alla fall med blomman mitterst till vänster, som ser inverterad ut, medans blomman bredvid inte är det.
 

Bilagor

  • imgp4572.jpg
    imgp4572.jpg
    52.6 KB · Visningar: 166
Kan du förklara vad meningen är?

Jag förstår verkligen inte.

Själva trixet förstår jag hur det funkar, men vad är vitsen? D.v.s vad blir effekten?
 
Effekten? Bilden kan lysa på olika sätt, om du väljer orange så kommer alla oranga färger att lysa starkare, och alla som är mörkoranga (eller motsatsfärgen?) kommer att lysa inverterat. Ja...

Det är synd i alla fall att interpoleringen ska förstöra allt. RAW ska ju vara oändrad, men den verkliga oändrade bilden är 1/4 mindre och med ingen interpolation. Hoppas att se ändringen i framtiden.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.