Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sekonic Twinmate L-208, en liten förbättring!

Produkter
(logga in för att koppla)

jnmalare

Avslutat medlemskap
Hejsan,

Skaffade en trevlig liten ljusmätare för en tid sedan - en Sekonic Twinmate L-208. Fin apparajt för de som inte har ljusmätare i kameran (det är ju valfritt).

http://www.sekonic.com/products/sekonic l-208 twinmate.asp

Liten, enkel, snabb. Infallande/reflekterande mätning. Jag gillar den. Men det fanns utrymme för förbättring! Jag använder mig egentligen bara av infallande mätning och brukar kolla en eller ett par gånger när jag går ut, för att se hur starkt ljuset är. Oftast vet jag ungefär - man lär sig rätt snabbt vilket EV som gäller i starkt solljus, klar himmel i öppen skugga, mulet osv. Men det känns lite tryggare att kolla ibland så man inte gör bort sig, och inomhus brukar det vara svårare att gissa.

Iallafall, jag är alltså inte så intresserad av att skruva på ljusmätaren för att se vilka kombinationer som stämmer med EV-värdet ifråga - jag vet utgångsläget på kameran och kan skruva där istället. Därför är det trevligare om jag direkt på ljusmätarens skala kan se EV-värdet, hellre än att matcha dess kombinationsratt för att hitta rätt.

Så jag gjorde en ny skala, skruvade isär mätaren och satte fast min utskrift ovanpå plåten med originalskalan. Nu ser jag EV direkt (vid ISO 100, som brukligt) och kan ändra ISO på mätarens skala till den film jag råkar ha i kameran. Snabbt att läsa av ljuset, snabbt att dubbelkolla huvudräkningen.

Skulle du vilja göra samma sak med din så finns filerna nedan, som PDF eller SVG att skriva ut eller modifiera om du så vill (varför vet jag inte, men det skadar väl inte att möjligheten finns).

Vänliga hälsningar,
Joakim
 

Bilagor

  • SekonicTwinmateL208enhancement.jpg
    SekonicTwinmateL208enhancement.jpg
    21.9 KB · Visningar: 694
  • enhancedSekonicL208.zip
    15.9 KB · Visningar: 96
När jag är ute och fotograferar vet jag inte vilket EV värde som gäller , inte en susning. Men skulle vara kul att lära sig behärska EV skalan bättre. Exponeringsmätaren mäter ju upp ett nytt värde vid varje bild man tar, varje bild! Inte alltid så smart egentligen - tar man ett gäng bilder utan att tänka så mycket - t ex vid en flodremsa, kanske några blir överexponerade - några blir underexponerade. Mätaren hittar nya saker hela tiden, solreflexer, skuggiga träd, så bilderna kan skifta väldigt i exponering. Kan vara bra att vrida om till M ibland - och få en helt homogen bildserie. (Tänker högt för mig själv)
 
Det beror kanske lite på hur avancerad mätare man har i sin kamera och/eller hur den är inställd att mäta. Moderna kameror tror jag är väldigt kompetenta på att avgöra en lämplig exponering, men det är sant att det kanske vore kul att ha lite koll själv också.

Under ett år eller så har jag fotograferat utan ljusmätare. På negativ film, svartvit eller färg, spelar det inte så himla stor roll om det blir ett steg fel hit eller dit. Det går ganska lätt att korrigera. Diafilm är ju värre, men det är kanske inte riktigt så vanligt längre. Jag har iallafall aldrig provat.

Lär man sig "Sunny-16" så tar man sig ganska långt. Man ställer slutaren till värdet närmast ISO-talet på filmen, t.ex. 1/500 s för en Tri-X. Är det inga moln på himlen och strålande solsken så blir det bländare 16 i medljus. Står solen lågt eller är bara lite lite skymd av tunna moln blir det bl. 11. Detsamma för sidoljus i sol utan moln. Bl. 8 för motljusbilder, 5.6 under öppen klar himmel utan direkt solljus. Osv osv.

Ovan nämnda scenarion motsvarar EV15, 14, 13 och 12. Så med ett ljusstarkt objektiv tar man sig ner till EV8 (bl. 1.4) utan att röra slutaren. Ner till åtminstone EV5 utan skakningsoskärpa genom ett normalobjektiv (1/60 s). Under större delen av vintern har vi haft omkring EV10-11 under den ljusaste stunden på dagen. Däremot t.o.m. EV16 om man stått i gnistrande snö i strålande solsken.

Så här kan man hålla på. Poängen är att det inte tar lång tid att lära sig känna igen de flesta ljusförhållanden och hur man hanterar dom rent fotografiskt. Vet man bara utgångsläget är det ju lätt att välja vilket alternativ som helst. Lite krångligare blir det att hålla reda på ND-filter och liknande, men jag tror inte det ska vara så sabla svårt heller.

Infallande ljusmätning svänger iallafall inte lika mycket som reflekterande. Sätt handflatan i samma ljus som du vill plåta, spot-mät och dra ifrån 1-2 steg. Det motsvarar ungefär ett grå-kort och härmar lite av resultatet av infallande mätning.

Min kamera har inte ens batterier, så jag blir tvungen att tänka på vad som händer. Det var lite därför jag köpte den : )
 
Låter som en bra ide att lära sig sunny16. Den ska jag ha som utgångspunkt när jag ska börja plåta lite mer manuellt, kul att se vad som händer om man helt överger ljusmätaren ett tag, kanske lär sig läsa ljuset bättre bl a.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.