Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sekonic transmittermodul RT-32 CTL

Produkter
(logga in för att koppla)

MoreX

Aktiv medlem
Hej, fick igår hem en Sekonic transmittermodul typ RT-32 CTL som jag tänkte använda i min ljusmätare typ Sekonic L-358 för att trigga mina Pocket Wizard Plus 3.

Modulen passade i därför avsett utrymme, en ny ikon dyker upp i displayen, jag kan ändra och välja och låsa vilken kanal som önskas. Så allt verkar ok så långt, men kan tyvärr inte trigga mina Pocket Wizards Plus 3, dessa sänder och tar emot på en frekvens 433,42-434,42 MHz. Misstänker att Sekonicmodulen av någon anledning sänder på en annan frekvens och därför inte talar med PW Plus 3.

Enligt leverantören skulle denna nya Sekonic modulen vara kompatibel med både europeisk CE och amerikansk standard FCC (sänder på 340.00 till 354.00 MHz).

Tycker jag har checkat upp och testat allt, kan ju ändå vara så att man missat nåt. Så innan modulen skickas tillbaka slänger jag ut frågan om någon av er har haft samma problem och kanske hittat någon lösning? Kanske bara ett klick bort ;)

Tack för tips Pär, hade dock sett denna rulle. Misstänker nu att eftersom min Sekonic ljusmätare är köpt i US, har den FCC standard och då funkar inte sändning till Pocket Wizard Plus 3 eftersom dessa är CE, Europa standard.

Har ju inte tidigare alls använt radio styrning i ljusmätaren för att trigga och mäta ljus så trodde att det endast var den nya i satta Sekonic RT-32 CTL transmitter modulen som hade med sändning - frekvenser att göra, men tydligen har även vilken standard själva ljusmätaren har av betydelse.

Så enda möjligheten att få allt att funka verkar vara att byta ut ljusmätaren till Europeisk standard (CE) eller kanske till att byta helt till nya Sekonic L-478 D med inbyggt Pocket Wizard stöd - någon som har erfarenhet av denna?

Någon som har exempelvis en Sekonic L-358 mod CE och Pocket Wizards som ni vill trigga med er ljusmätare? Har numera en ny Sekonic transmitter modul RT-32 CTL till salu för en billig peng.

Som framgår av tidigare inlägg i tråden fungerar inte modulen tillsammans med min ljusmätaren eftersom den är av US modell. Själva modulen funkar annars både till US (FCC) och Europa standard (EC).

Intresserad? Lägg ett mail till. [email protected]

/Mårten

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar