Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sekonic Electric - någon som vet något om denna ljusmätare?

Produkter
(logga in för att koppla)

Torun

Aktiv medlem
Jag är på jakt efter en ljusmätare och det finns en till salu på Tradera. Auktionen slutar om 6 timmar.
Det ser ut att vara en svårsåld produkt då annonsen legat ute flera gånger utan att bli såld.

Undrar om det är någon här som vet något om den? Jag har aldrig använt en ljusmätare och vet noll om
skillnader mellan olika modeller, men de är rejält dyra nya.

Jag är på jakt efter en ljusmätare och det finns en till salu på Tradera. Auktionen slutar om 6 timmar.
Det ser ut att vara en svårsåld produkt då annonsen legat ute flera gånger utan att bli såld.

Undrar om det är någon här som vet något om den? Jag har aldrig använt en ljusmätare och vet noll om

Hej !

Jag har också sett den, den är nog bra, köp den , 100-200 kr eller nått liknande.

Det är en selenmätare, problemet med dessa är att selencellen som driver
mätaren kan åldras så rätt som det är fungerar den inte , riktigt vad som
gör att den lägger av vet jag ej, antagligen ålder, kan även vara ljusexponering.

Personligen så skulle jag även sikta på den modellen som
ex vis heter l-28, finns en masa varianter och ser ut som dessa:
http://www.jollinger.com/photo/meters/meters/sekonic_l28.html

http://www.exposuremeters.net/expmeters/pages/sekonic/sekonic.htm

//MW

Senast ändrad:

När man anser sig behöva en ljusmätare så är man inne och pillar på smådetaljer. Det är då viktigt att instrumentet visar rätt annars kan det liksom kvitta. En modern ljusmätare kostar lite mer pengar men är å andra sidan en tillförlitlig arbetskompis. Sekonic 308s eller 358 är ett bra val för en amatörfotograf.

Med digitalkameran behöver man oftast ingen extra extern ljusmätare då det redan finns en bra sådan inbyggd i kameran. Först när man har artificiellt ljus och flera ljuskällor kan man ha hjälp av en ljusmätare för att få allt "rätt" exponerat. Är man duktig på efterbehandling i Photoshop så kan man selektivt ändra exponeringen i bilden(öka och minska på utvalda delar). Vill man ha det rätt från början så är det enklast att ställa in kameran med hjälp av en ljusmätare.

Det är till gamla analoga kameror jag tänkte använda den. Min gamla analoga Pentax kunde jag använda utan ljusmätare, men den kameran hade jag lärt känna. Nu har jag fått en drös med gamla kameror som jag vill testa hur de fungerar. Känner att jag har för dålig koll för att hamna rätt i exponeringen.

ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto