Annons

Segt att ladda ned från internet

Produkter
(logga in för att koppla)

Cronholm

Aktiv medlem
Min Macbookpro har blivit otroligt seg att joba med mot internet. Det tar evigheter att ladda ner en sida från ex Fotosidan. Har tömt cookies, papperskorg, gjort skivkontroll, startat om men inget hjälper. Tips någon. Det är inte nätverket som spökar för jag kör en vanlig PC vid sidan om och där går det som smort.

Min Macbookpro har blivit otroligt seg att joba med mot internet. Det tar evigheter att ladda ner en sida från ex Fotosidan. Har tömt cookies, papperskorg, gjort skivkontroll, startat om men inget hjälper. Tips någon. Det är inte nätverket som spökar för jag kör en vanlig PC vid sidan om och där går det som smort.

Jag sitter själv här med en numera väldigt trött dator. Den har varit lite seg ett tag nu, men just i dag har den blivit katastrof seg! Jag använder mobilt bredband (utlovad hastighet är 6 mbit har jag för mig) och jag brukar kunna ligga på mellan 3 till 5 mbit/s. Det tycker jag är helt okej faktiskt. Men när jag mätte på bredbandskollen för en stund sedan fick jag vid första mätningen 0,27 mbit och vid andra mätningen 0,12 mbit!! Inget kul...

Du kan kanske testa att köra en defragmentering och se om det hjälper något? I annat fall kanske det är läge för dig att göra som jag tänker göra med min laptop om några dagar..

Själv beställde jag den här lilla trevliga saken i dag: http://cdon.se/hemelektronik/asus_eee_box_1007_atom_d410_1gb_160gb_xp-12059413

Den ska jag använda till enbart internet. Får man virus eller annat skräp bör det vara en ganska enkel sak att formatera om hårddisken och "börja om på nytt". Laptopen som jag hittills har använt till allt möjligt kommer jag just formatera om, installera nytt OS på och sedan använda till "viktiga" saker som exempelvis bildbehandling och förvaring av bildarkiv. Inget surfande på den alltså. Det ska bli väldigt skönt att så långt det är möjligt separera internet från andra saker man behöver göra med en dator! Eee boxen tar ju dessutom väldigt liten plats, är mycket strömsnål och i princip ljudlös.. :)

För mig, med min just nu sega laptop känns alltså en formatering som det enda rätta för att få fart på den igen. Kanske är det lösningen för dig också?!

Jag sitter själv här med en numera väldigt trött dator. Den har varit lite seg ett tag nu, men just i dag har den blivit katastrof seg! Jag använder mobilt bredband (utlovad hastighet är 6 mbit har jag för mig) och jag brukar kunna ligga på mellan 3 till 5 mbit/s. Det tycker jag är helt okej faktiskt. Men när jag mätte på bredbandskollen för en stund sedan fick jag vid första mätningen 0,27 mbit och vid andra mätningen 0,12 mbit!! Inget kul...

Vissa leverantörer av mobilt bredband erbjuder högsta hastigheten upp till en viss mängd överförd data, därefter förbehåller de sig rätten att strypa hastigheten - till ungefär det du har mätt upp.

Kolla så att all form av delning är avkryssad. (systeminställningar/delning). Antagligen en liten risk att någon snyltar på ditt nätverk, men man vet aldrig. Kolla också verksamheten i "Aktivitetskontroll". Stäng av alla andra datorer i nätverket. Stäng av alla program och kolla om det ändå är aktivitet i nätverket.
Att formatera disken eller defragmentera den är mer en Windowsgrej som sällan behövs med Mac OsX.

Mer troligt är någon parameter i nätverksinställningarna fel.

En sista grej som kan vara värt ett försök är en "P-Ram". Starta om, tryck ner shift+kringla+p+r ända tills tre startljud hörts. Sedan släpper du tangenterna och låter den starta.

Nu vet jag ju inte om du kör wifi eller med kabel. Kabel är ju fortfarande säkrast och oftast snabbast.
När det gäller w-lan är det mycket som kan störa. Väggar, mikrovågsugnar, trådlösa telefoner och grannens w-lan mm. Att någon konstant snyltar på ditt närverk kan du nog glömma.
Börja med att kör Macen direkt mot modemet och se hur det fungerar. OM du får ungefär den utlovade hastigheten vet du att den delen fungerar. Får du inte det så kolla dina nätverkskablar. Det är inte sällan dessa oxiderar och ger dålig kontakt. Att dra dem lite ut och in utan att koppla loss dem brukar hjälpa. (Usch det lät nästan snuskigt)
Om förbindelsen med kabel fungerar OK men inte w-lan så prova att byta kanal. Risken är att någon utrustning eller grannen ligger och stör på den kanal där du kör.

Bredbanskollen har säkert sina svagheter och resultatet skall inte tolkas exakt.
Är man lovad en 8 mbit lina så bör reslutatet ligga i närheten och bör inte variera särskilt mycket per test. Dina resultat verkar sjuka och är säkert ett problem i din dator.
Både i PC, Mac och iPhone får jag resultat som är trovärdiga mot det jag är lovad. Så har du så sjukt stora skillander så bör du ta en titt på ditt system.

Testade precis med följande webbläsare:

Chrome 8.0: 18,71/1,97
FF 3.6.12: 18,47/2,04
IE 8.0.7600: 18,85/2,01

Skiljer som synes minimalt

Vissa leverantörer av mobilt bredband erbjuder högsta hastigheten upp till en viss mängd överförd data, därefter förbehåller de sig rätten att strypa hastigheten - till ungefär det du har mätt upp.

Jag använder mobilt bredband från "Tre", och de har en begränsning på 20 GB om jag inte missminner mig. Mitt surfande är dock bara uppe i 3,4 GB denna månaden, och för dem senaste dagarna ligger det på 6,8 GB. Så i mitt fall kan det inte handla om någon strypning i alla fall.

Fast nu ska jag inte sno tråden från Cronholm som startade inlägget.. ;-)

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto