Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Seg ljusmätare i Yashica Mat EM

Produkter
(logga in för att koppla)

Platypus

Aktiv medlem
Jag har kommit över en gammal Yashica Mat EM som jag sitter och leker med, lycklig som ett barn på julafton. Den inbyggda ljusmätaren verkar dock vara en aning seg. Om man utsätter den för starkt ljus vaknar den till och verkar fungera som den ska ett tag, men efter en tid i inomhusbelysning somnar den in igen. Kan man göra något för att pigga upp den?

Tack på förhand.

/Lisa

Hmm. Har en kompis som köpte en likadan kamera.

Även hans ljusmätare var lite seg men ett batteri byte gav kameran lite nytt liv.

En annan sak att tänka på vid köp av gammla kameror med ljusmätare, är att ljusmätaren är "färskvara" och kommer påverkas genom åren.

Men prova med ett nytt batteri.

Ja, det kan behövas nytt batteri... Om batteribyte inte hjälper kanske du ska prova med att få kameran rengjord. Lite lort i kameran kan göra ljusmätaren seg. Hade precis det problemet med en gammal Pentax K1000.

EM har en batterilös selenljusmätare (jag har en) så batteribyte kommer nog inte att hjälpa :) Däremot är den mekaniska konstruktionen av mätaren rätt kass så jag kan mycket väl tänka mig att segheten beror på något som kärvar.

Tillförlitligheten hos den mätaren med det breda mätfält den har är i vilket fall som helst ingen hit tycker jag. Har du någon annan kamera? Då tycker jag det är ett bättre alternativ att använda den som ljusmätare.

Jag tänkte klämma in en fråga här:
Kan man använda en småbildskamera som ljusmätare till mellanformat?

anneli_lundberg skrev:
Lite lort i kameran kan göra ljusmätaren seg.
Mätaren på Yashicamat EM sitter påskruvad utanpå kameran, så den enda lort som kan påverka är den som sitter på ljusmätarens rad med prismor/linser. Men den kan vara värd att torka av.

Malm skrev:
Jag tänkte klämma in en fråga här:
Kan man använda en småbildskamera som ljusmätare till mellanformat?

Givetvis! Det går alldeles utmärkt.

Jag rekommenderar annars Lisa att köpa en liten behändig lös ljusmätare att använda med Yashican. Helst en som går med batteri, ty de batterilösa selen-ljusmätarna är odugliga vid svagare ljusförhållandena. Priset varierar, från 500 kr och uppåt beroende på märke, funktioner m.m.

Tack för alla svar och tips. Batteribyte hade nog varit en bra idé om det funnits något batteri :) Ljusmätaren verkar dock redan ha piggnat till ute i solen (till skillnad från mig...) Ska framkalla en rulle i morgon och se hur den blev.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar