Annons

Seg bländarinformationsöverföringsring

Produkter
(logga in för att koppla)

Albin Wiklund

Aktiv medlem
Ringen som talar om för kameran vilken bländare objektivet är inställt på har börjat röra sig långsamt. Således blir bilder överexponerade om jag bestämmer mig för att gå från en mindre till en större bländare. Är det någon som har haft detta problem och lyckats åtgärda det?

Ringen snackar alltså på rätt sätt med kameran men står i fel läge i förhållande till bländarringen på objektivet och detta orsakar felexponerade bilder om man inte "väntar ut" alternativt hjälper ringen på traven med ett finger.

Jag föreställer mig att detta är ganska lättåtgärdat för en verkstad men vill gärna slippa skicka in kameran och vill därför gärna ha tips på hur jag eventuellt kan lösa det på egen hand utan att börja skruva isär hela kameran.

Vilket objektiv har du? Vilken version, serienummer etc.

Om det är ett manuellt objektiv så är det inte så svårt att ta isär det och kolla vad som är fel.
Antingen är det bländarlamellerna som blivit oljiga (brukar man kunna se) eller så är fjädern i mekanismen för dålig. Kan också bero på att armen blivit lite böjd eller så.

Jag har ett liknande problem på min gamla 80-200 zoom. Jag har nog använt den för lite för jag brukar mest köra med manuella fasta gluggar. Den har väl ledsnat på att bara stå i skåpet och glo...
Skriver att jag har ett problem, inte hade alltså. Har inte bestämt mig ännu om jag ska ta isär det själv eller skicka in det. Objektivet är ett AF.

Fast jag är inte helt säker på vad som avses. Eventuellt är det AI-kopplingen på själva kamerahuset som strular enligt beskrivningen.

Är det ingen som har någon finurlig idé? Denna ai-koppling har sett ganska likadan ut i tiotals år. Någon torde väl ha haft ett liknande problem? På kameror utan inmatningshjul är ju detta ganska förödande.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar