Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Seagull

Produkter
(logga in för att koppla)

ola-hansson

Aktiv medlem
Har hittat den begagnad Seagull 4B-1 för 500:-
Är detta ett rimligt pris?

Är detta en "riktig" mellanformatare?! Om man gämför med Hasselblad. Varför finns det 2 st objektiv på en Seagull men bara ett på ex. Hasselblad.

Kan man räkna om millimetertalet (75 mm) till småbild så att jag kan få en uppfattning...

Finns det inbyggd ljusmätare eller måste man ha en extern?

Har aldrig pysslat med mellanformat innan men en hel del vanlig fotografering.

Många frågor som jag hoppas få svar på.

Tack på förhand!

MvH
Ola

500 kr låter rimligt men mycket mer än så skulle jag inte betala utan då istället leta upp en beggad Rolleicord/Yashicamat/Autocord.

Kameran är en tvåögd spegelreflex. Du tittar genom ett objektiv och tar bilden genom det andra. Nackdelen jämfört med en enögding är att du inte kan se effekten av filter som polarisationsfilter och avtonat gråfilter i sökaren. De har också ett litet parallaxfel. Men de är tysta, man kan se i sökaren även under exponeringen och de synkar med blixt på alla slutartider.

Och visst är det en "riktig" mellanformatare, den tar ju 120-film. Sen är ju inte optiken i klass med en bladare men du lär nog få bättre skärpa än med en småbildskamera i alla fall.

75 mm-objektivet är ett normalobjektiv, det kan alltså jämföras med ungefär vad 50 mm ger på småbild.

Jag känner inte till 4B-1 men tvivlar på att den har ljusmätare. Men du kan ju alltid använda din småbildskamera till det.

Säljaren har också 2 st Ikoflex. Är det samma som Seagull eller är det bättre/sämre?

Bifogar hans text nedan.

1 st. Zeiss Ikoflex 2a, 75/3,5 Tessar
rem, motljusskydd, gulfilter
Allt funkar, mkt skarp optik
Pris 1400:-

Prisvärt?!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar