ANNONS
Annons

Sea&Sea DX-1G eller Canon G9?

Produkter
(logga in för att koppla)

suzvik

Ny medlem
Jag står i valet och kvalet mellan ovanstående kameror. G9 är bra har jag hört MEN jag har blixt (YS110 och YS60), blixtarm och ev synckabel till DX-1G. Således kommer jag undan mycket billigare med DX-1G.
G9 behöver ett annat hus än canons för extern blixt om jag fattat rätt = mer utlägg. Samt att TTL inte fungerar med Sae&Seas blixtar.
Har någon erfarenhet av dessa kameror?

Har din kamera gått sönder?
Om inte, fortsätt med den och spara till en systemkamera. Då blir det mkt roligare..... Om du investerar i DX-1G eller G9 kanske det blir lite roligare en stund och sen kommer de inte i alla fall räcka till......

Nej, min kamera har inte gått sönder men jag ville uppdatera mig lite. Jag har nu en Sea&Sea DX-750G. Med extern blixt YS110 som körs manuellt.
Hälsningar Suz

Hej Suz!

Canon Powershot G9 är sannolikt något bättre kamera ovan ytan än DX-1G. Men DX-1G (egentligen Ricoh GX 100) och Sea & Seas uv-hus har allt du kan önska av en kompakt kamera under vattnet. Den har elektrisk blixtanslutning, optisk blixtanslutning, tillbehörssko för fokusbelysning och bajonettfattning för vidvinkel och närbildslinser. Du kan utrusta en G9 på liknande sätt med ett Ikelitehus men det blir ganska dyrt och klumpigt.

Varför inte ha "is i magen" någon tid till. Ricoh presenterade häromdagen GX 200:
http://www.dpreview.com/news/0806/08062401ricohgx200.asp
Den har jämfört med GX 100 något förbättrad optik, högupplöst bildskärm, bättre bildprocessor och mer bufferminne. Jag skulle bli förvånad om Sea & Sea inte ganska snart kommer med ett uv-hus till den kameran.

Missförstå mig rätt. En DSLR ger oslagbart bäst bildkvalitet men totalsumman för en komplett utrustning blir hög. Men om du har råd så...

Hälsningar
Hans Spicar
www.resochdyk.nu

Tack för tipset Hans. Då kanske jag väntar.
Ricoh GX200 bör ju komma till nästa säsong om den kommer i Sea&Sea-tappning.
Hälsningar Suz

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar