Annons

Se upp för kameraremmar från KATA !!!

Produkter
(logga in för att koppla)

Classic

Aktiv medlem
Har en EOS Mark III och jag köpte en ny kamerarem från KATA , modell: reflex C (8KT A91C). Canons orginal är lite väl hård i materialet som gör att skavsår i nacken kommer efter några timmar.
Kata-remmen kändes härligt mjuk. Nästan lite Gel-aktig. Skön !
Trots priset på en kvarts tusenlapp köpte jag den.
Monterade den på min Mark III men döm av min förvåning när jag började dra i remmarna så kasade remmarna sakta men säkert ur låsningen !!!??!
Monterade tillbaka den slitna Canonremmen och drog. Satt stenhårt..
Tillbaka med Kata igen. Remmen glider ur låsningen.
Grymt besviken är bara förnamnet.
Ännu ett skitmärke som letats sig in på marknaden och tror att dom kan vara proffsiga bara för att dom sätter en fet prislapp på grejorna.

URK !!
 
Är det inte Kata som tillverkar National Geographic-väskorna?
Har den större axelväskan och axelremmen på den gled också i låsningen. Efter ett tag hängde väskan vid nere vid knäna... Grävde fram lite tråd i samma färg som axelremmen och sydde fast den i lämpligt läge. Känns inte som jag lär ändra storlek nämnvärt framöver ändå, utom möjligen i magregionen om det blir för mycket semlor. :)

Rätt spattigt hursomhelst, men jag gillar väskan i övrigt.
 
Skumt, jag har en hemmagjord kombo av just Kata-remmar och en Op/Tech-strap som oftast hänger på min 5D med batterigrepp och 24-70 eller 70-200. Har aldrig upplevt att det har varit några problem med att remmarna glider under låsen? Fast nu när jag kollade så har jag låset rätt långt ner på remmen och har knutit den lösa änden runt fästet upptill så den KAN inte glida oavsett.
 
Så här brukar jag låsa remmen. Helt omöjligt att dra ur, då den nyper mer ju mer den belastas. Och så ser det ju proffsigare ut när änden inte fladdrar omkring. ;-)
 

Bilagor

  • knot.jpg
    knot.jpg
    18.7 KB · Visningar: 1,738
Jag som har tre stycken Kata Reflex-C kan ju säga att jag är supernöjd med dem. jag är rätt lång så jag behöver ha en rejält lång kamerarem.

En enda gång har det strulat och det var mitt eget fel som satt fast remmen slarvigt då. Normalt sett går jag runt med en D700 med BG och 300/2,8 med TC, det har aldrig varit några som helst problem med den kombon och en Reflex-C.
 
Om man inte absolut behöver snabbfästen, vilket jag inte riktigt förstår poängen med, kan jag rekommendera den här: http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/info.php?article=350460

Om du har kollat på filmen så förstår man bättre. Tyckte samma sak, men ändrade mig snabbt och ska spara till en Black Rapid-rem. Perfekt när man går på stan och inte vill trassla in sig i remmen och hela tiden dra upp kameraremmen på axeln för att det glider ner. Men alla har vi olika smak.
Den remmen du har länkat till är också ganska smidig.

///Anders S
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.