thansen
Aktiv medlem
ISS - den internationella rymdstationen går faktiskt att se med blotta ögat i alla fall i södra delarna av landet. Den cirklar runt jorden på ca 1.5 timme i en ganska låg bana ca 40 mil över jordytan.
NASA har en hemsida där man anger var på jorden man befinner sig och sedan får man en lista över tidpunkter då man molnfria nätter skall kunna se ISS passera.
Via denna länk fås en lista på svenska orter man kan välja.
ISS rör sig ganska snabbt över himmeln alltid från väst och försvinner i öster och syns maximalt ca 5 minuter varje gång. Ibland lär det gå veckor utan lämpliga observationsmöjligheter då är det bara att vänta.
Häromnatten försökte jag mig på att fotografera ISS och blev förvånad att man faktiskt kunde urskilja "vingar" med solceller mm.
Bilden är kraftigt beskuren och visas i 100%.
Bilden är tagen med en Nikon D3 + 500/4 tele
+ 2st 2-ggr telekonvertrar => 2000 mm brännvidd.
Jag hittade fler som fotograferat ISS bl.a. på denna sida - de ser ut att ha lite bättre grejor
NASA har en hemsida där man anger var på jorden man befinner sig och sedan får man en lista över tidpunkter då man molnfria nätter skall kunna se ISS passera.
Via denna länk fås en lista på svenska orter man kan välja.
ISS rör sig ganska snabbt över himmeln alltid från väst och försvinner i öster och syns maximalt ca 5 minuter varje gång. Ibland lär det gå veckor utan lämpliga observationsmöjligheter då är det bara att vänta.
Häromnatten försökte jag mig på att fotografera ISS och blev förvånad att man faktiskt kunde urskilja "vingar" med solceller mm.
Bilden är kraftigt beskuren och visas i 100%.
Bilden är tagen med en Nikon D3 + 500/4 tele
+ 2st 2-ggr telekonvertrar => 2000 mm brännvidd.
Jag hittade fler som fotograferat ISS bl.a. på denna sida - de ser ut att ha lite bättre grejor
Senast ändrad: