Annons

SDM i huset

Produkter
(logga in för att koppla)

k jonas i persson

Aktiv medlem
Vet ej om detta varit uppe innan, men... eftersom pentax har autofokusmotor i huset för äldre typer av objektiv, varför inte sätta en SDM-motor i huset? Finns det några tekniska hinder för detta?

k jonas i persson skrev:
Vet ej om detta varit uppe innan, men... eftersom pentax har autofokusmotor i huset för äldre typer av objektiv, varför inte sätta en SDM-motor i huset? Finns det några tekniska hinder för detta?

Ja det kan man väll säga...Efersom hela grejen med SDM är att den sitter på objektivet :p

Samma sak som att man inte kan ha driften på en bil på bakhjulen om man vill ha en framhjulsdriven bil om du förstår vad jag menar.

k jonas i persson skrev:

Det är väl helt enkelt så att för att få tystast och snabbast autofokus så är placeringen i objektivet optimal?

Re: Re: SDM i huset

Martin-B skrev:
Ja det kan man väll säga...Efersom hela grejen med SDM är att den sitter på objektivet :p

Samma sak som att man inte kan ha driften på en bil på bakhjulen om man vill ha en framhjulsdriven bil om du förstår vad jag menar.

Transmissionen av kraften var just en sak som jag tänkte mig som ett potentiellt problem. Men den piezoelektriska principen torde väl vara tillämpbar med vinst i reglerprecision och tysthet även om motorn sitter i huset och överför kraften till en axel. Eller?

Ljudmässigt så lär det inte bli någon större skillnad, för det är mekaniken i kameran och objektiv så står för det mesta ljudet, inte motorn. Dessutom så blir det nog ingen större vinst reglermässigt heller då kamerans motor inte kan veta exakt hur alla objektivs autofokus reagerar.

Det är först när mekaniken tas bort som man får ljudmässiga fördelar, och det är först när autofokusdrivningen kan anpassas till varje objektiv som den kan göras som mest effektiv.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar