Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

SDHC Minneskort

Produkter
(logga in för att koppla)

Mesch

Aktiv medlem
Finns det någon som har provat på SDHC-kort i sin D80?
Det skall gå vad jag förstår, sedan finns ju Class2, 4 och 6-kort vad nu det innebär?

Har sett 2,4 & 8Gb kort, finns det begränsningar i D80 för storleken?

Någon som klan räta ut mina frågetecken?

/kjell
 
4Gb funkar

Har ett Sandisk Ultra II, med SDHC det följde med en speciell läsare till kortet och det funkar klockers på min D80.

Mvh

Martin
 
SDHC Class

Class anger lägsta skrivhastighet på SDHC-kort.
På denna länk finns lite mer info om SDHC-kort
http://www.sandisk.com/sdhc/SDHC.pdf

Mvh
Jan
 
Jag skakar liv i den här tråden igen.

Någon som har testat med 8 Gb kort på D80?

I manualen står bara SDHC upp till 4 Gb listade som godkända.

Om ni har testat, märks det någon skillnad i hastighet vid fotografering och/eller bildvisning/radering?
 
mikael_in_action skrev:
Jag skakar liv i den här tråden igen.

Någon som har testat med 8 Gb kort på D80?

I manualen står bara SDHC upp till 4 Gb listade som godkända.

Om ni har testat, märks det någon skillnad i hastighet vid fotografering och/eller bildvisning/radering?

Skulle vara intressant att veta, som du säger står det bara upp till 4Gb i manualen och på Nikons hemsida.
Å andra sidan är t.ex. det kort jag använder (Extreme III 4Gb) inte listat, medan 1Gb- och 2Gb-modellerna är det så jag kan tro att listan inte är helt uppdaterad. 8 Gb SDHC-kort har väl inte funnits lika länge som D80? Jag mailar Nikon och frågar, för det här ligger även i mitt intresse eftersom jag är sugen på ett 8Gb-kort.
Återkommer med svar.

Edit: Nikon säger att de inte vet om 8 Gb funkar eftersom de inte testat och inte heller kommer göra det. Däremot antog de att det skulle fungera och att de inte såg några anledningar varför det inte skulle göra det. Med andra ord är det upp till en själv att testa...
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.