Annons

SD minne till en Z3

Produkter
(logga in för att koppla)

Michael Eriksson

Aktiv medlem
Snart dimper den nya kameran ner och med denna ett minnes kort om 16Mb. Inte mycket att komma med, så det blir till att köpa ett större direkt.
Efter att ha studerat maknaden på sådana här minnen så e jag lite fundersam. Några av funderingarna krettsar kring:

- Val av tillverkare, är vissa bättre än andra ?
- För vissa minnen anges en hastighet, andra inte vad bör jag tänka på ?
- Ska jag köpa ett stort (512Mb) eller två små (256Mb) ?
- Bör jag ha en kortläsare för att inte slita ut USB kontakten i kameran ?

Emottager tacksamt era tips och råd rörande detta och andra bra att ha hintar som ni kan tänkas ha !

Tack på förhand !

MVH\\Michael

Jag rekommenderar en SanDisk ultra II, de är snabba och pålitliga.

512Mb tycker jag är minium i kortminne.

Klart du ska ha kortläsare, överföringen går betydligt snabbare med en sån, dessutom drar det inga batterier.

Kortläsare helt klart.
Snart har du en drös minneskort, och efter en längre fototur har du bilder på flera av dem, då är det skönt att inte behöva mata dem i och ur kamran. Låt en kortläsare för några hundralappar ta det slitaget ;)
Plus att förr eller senare viftar man till med handen och antingen fastnar i usb-kabeln eller välter ett glas. Då är det skönt att det inte är kamran det drabbar :)

mm kort läsare e la ingen dum ide och de kostar ju inte så mycket.
Scandisk minnen, tja de ger ju intrycket av att vara robusta och snabba.

Har kikat lite på TwinMos minnen också, lite billigare men men ska sova på saken.

Tack för era kommentarer !

Kingston är snäppet billigare än SanDisk, och minst lika bra. Köpte ett 512 mb för 350 kr för ett halvår sen. Men de HÖJDE priset där jagköpte det strax efter, det kanske har gjort fel ;) Men www.pricerunner.se är en bra sida för prisjämförelser!

Tackar för alla tips, synpunkter och ideer !

Det blev ett scandisk 512mb samt en billig läsare för 99 spän från Zebramedia som gör reklam här på sijten.

MVH\\Michael

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar