Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

SD-kort med inbygd usb-port. Fungerar?

Produkter
(logga in för att koppla)

Fabian.Gafvelin

Aktiv medlem
Undrara om det är någon som har några erfarenheter av denna typ av DUO-kort som går att ta ur kameran och dirket utan mellanled sätta in i vilken USB-port som helst.
För mig är det det enda riktigt smidiga alternativet då jag ogärna är bunden till att ha med mig antingen sladd till kameran eller kortläsare för att kunna få över bilder.

Givetvis är inte tanken att hela arsenalen av kort skulle vara sådanna, bara det vardagskort som man har i som standard och behöver man mer utrymme får man hålla tillgodo med vanliga kort.

Nu till frågan, någon som har några erfarenheter av dessa kort, fungerar det i praktiken eller får man en massa glapp när man sätter det i usb-porten?
(Kortet saknar ju den skyddande plåthylsan som annars är standard på usb för att få plats i kortspringan i kameran eller andra läs/skriv enheter.)
 
Har ett sådant kort sedan ett år, har å andra sidan just ingen erfarenhet av att köra det i USB-porten. De de få gånger jag gjort det har det funkat perfekt. Kortet känns lite bräckligt då man viker fram och viker bort USB-kontakten på det. Det finns säkert andra som har mer erfarenhet av kortet än jag.
 
Jag har ett Sandisc SD Ultra II + med USB-port.
Funkar perfekt, men även jag tycker det känns bräckligt och klent och är nog inget jag skulle använda mig av jämt och ständigt utan mer se som ett reservalternativ när man saknar slabb eller kortläsare.
 
Det räcker som omdömmen för mig...när jag får pengar ska jag ha mig ett sådant så får vi se hur länge det håller måttet.

Vad är billigaste/bästa inköpställena (innom sthlm alt internet)?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.