Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Scsi hjälp!!!

Produkter
(logga in för att koppla)

Fabian.Gafvelin

Aktiv medlem
Nu är det ju såhär att jag har en scanner jag inte lyckas koppla in till datorn då jag har fel kablage och jag hittar efter mycket sökande inte rätt sladdar.

Scannern har en scsi2 hona i stjärten och scsikortet har en db25 hona. Detta verkar vara smått omöjligt att få tag på

Jag har en db25 hane - centronics50/scsi1 hane samt en centronics50/scsi1 hane - scsi2 hane. Så en centronics50/scsi1 könvändare hona-hona borde funka om det finns nån stans.

Nån som har nån lösning...eller ännu bättre rätt kablage som ligger och samlar damm?

Nu är det ju såhär att jag har en scanner jag inte lyckas koppla in till datorn då jag har fel kablage och jag hittar efter mycket sökande inte rätt sladdar.

Scannern har en scsi2 hona i stjärten och scsikortet har en db25 hona. Detta verkar vara smått omöjligt att få tag på

Jag har en db25 hane - centronics50/scsi1 hane samt en centronics50/scsi1 hane - scsi2 hane. Så en centronics50/scsi1 könvändare hona-hona borde funka om det finns nån stans.

Nån som har nån lösning...eller ännu bättre rätt kablage som ligger och samlar damm?

Hej, har en hel del SCSI kablar, inga som samlar damm precis för jag använder SCSI till både Flatbädds och Diascanrar, även mina datorer är försedda med hårddiskar SCSI U320 som är snabbare än de flesta andra idag. Tror jag har en dubblett av en sådan Du behöver, om Du skickar mej din E-post så kan jag skicka dej en bild på kabeln, vanligtvis så brukar Scannrar ha båda ansl. Centr./ Db 25. min kabel är just så och om inte din scanner är ovanlig så borde min kabel passa.
Sten-Åke Sahlberg

Har du tagit reda på att även om du hittar rätt sladdar så stödjer din dators OS och programvara (scannerprogramvaran företrädesvis) den scannern? SCSI-skannrar kan va så gamla så nya datorer och program slutat stödja dem för länge sen.

Scannern har en modernare scsi, och ja, termineringen är inget problem, det går att välja med en kontakt på scannerns baksida.

Scannern har scsi2 (men jag har en konvertersladd som gör om den till centronics50)
Korttet har en DB25 kontakt och till denna har jag en kabel som konverterar den till centronict50.
Enda problemet är att det är fel kön (hane mot hane) på centronics50 kontakterna.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto