Annons

Scrollramen på nya photoshop

Produkter
(logga in för att koppla)

indis

Aktiv medlem
Hej,
Kan det finnas någon vänlig själ som kan hjälpa mig med en fråga om photoshop. Använde tidigare version 7 men har nu gått över till den senaste versionen. Allt är frid och fröjd med undantag av att varje bild som öppnas automatiskt får "scrollramen" nere vid och vid höger sida av bilden. Det oavsett av faktum att bilden ryms på skärmen, dvs. ramen finns men scrollfunktionen är låst. Vad är då problemet? Jo, men denna vita kant blir det omöjligt att se var man skall beskära en ljus bild i kanten (t.ex. när man har rätat upp bilden något). När ljus bildyta möter den vita scrollkanten blir det blint för ögat.

Finns det någon som vet hur jag blir av med den förbannade scrollramen? Har varit inne under "view" men finner inget kommando där.

Tack på förhand!
Christer Lindberg
 
Varför skulle du fråga detta...

Nu kan man ju inte låta bli att irritera sig på detta, men hur som helst provade jag att förstora ramen, och då får du en grå bakgrund istället.

Kanske inte precis vad du ville men...

// Johan
 
Personligen jobbar jag nästan alltid i läget "trycka f en gång". Då slipper man fönsterramar och kan flytta omkring bilden hur man vill på skärmen.

De tillfällen jag inte jobbar i det läget är när jag jobbar i "tabba och tryck f två gånger"-läget :)
 
Tänk så enkelt när man vet hur man skall göra. Tusen tack för hjälpen, vänner - och trevlig helg!
Christer
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.