Annons

Script för generering av tumnaglar på webben

Produkter
(logga in för att koppla)

niklas_b

Aktiv medlem
Jag har diverse mappar på mitt webhotell, t.ex. denna: http://www.nth.se/pv som jag fyller på med bilder som jag visar i webforum. Då det inte går att visa mappinnehållet har jag ett litet php-script som gör detta och presenterar den sidan ni ser. Scriptet består av en fil och inget mer.

Nu söker jag ett script som i stället kan presentera bilderna säg såhär: http://www.nth.se/foto/domnarvet/

Det behöver inte vara lika seröst men ska vara tumnaglar och ett klick på dem ger bilden i full upplösning. Scriptet ska automatiskt uppdatera när jag lägger till bilder (eller en gång om dagen eller nåt, det spelar ingen roll, bara det är automatiskt) och gärna visa dem i kronologisk ordning - nyast först.
"Handhavandet" för mig ska inte bli någon skillnad, jag vill kunna slänga upp bilderna i mappen precis som jag gör idag.
Helst ska det inte behövas någon databas och det ska vara lättinstallerat. Php eller cgi går bra, tror inte jag kan köra asp.

Sammanfattningsvis måste programmet alltså kunna:

* Detektera att en ny bildfil (av typen jpg, gif, png) laddats upp och ignorera alla andra filer.
* Detektera att en bildfil raderats och även ta bort denna från tumnagelsidan & tillhörande filer
* Skala om bilden så att 180 bildpunkter blir längsta sidan och spara denna nya bild.
* Sammanställa en indexsida med dessa tumnaglar, nyast ska ligga först.
* Länka från indexsidan till orginalbilden eller som bonus även skapa en html-sida som orginalbilden ligger på.

Någon som har förslag på något hyfsat lättinstallerat? Jag har letat på nätet och det finns ju zillioner olika men på nåt sätt vart jag inte nöjd.

Tack på förhand!
 
Senast ändrad:
Just script vet jag inte, men ett alternativ är ju att köra med t.ex. Jalbum och sätta ett album i varje mapp på hotellet.
Går ju bra att göra tumnaglar i den storlek man vill också.
Tycker att det funkar bra, vill man sätta till bilder så går det ju att bara uppdatera och ladda upp de bilder som lagts till eller tagits bort.
 
Jag snabbhackade vid något tillfälle ihop lite php-skript enligt följande:

- Skripten ska ligga på endast ett ställe
- Stöd för underkataloger
- Indexsida för alla kataloger med bilder i
- Stöd för katalogspecifika texter
- Stöd för katalogspecifika visningsstorlekar
- Ingen hotlink (yttrar sig lite buggigt, orkade inte gör klart det snyggt)
- Stöd för att tvinga vissa kataloger att inte synas på index-sidan
- Generera tumnaglar och visningsbilder när de efterfrågas
- Tumnaglar och visningsstorlekar passas in i en kvadrat, längsta sidan når kanterna

plus lite annat jag inte minns just nu.

Poängen är att jag bara ska behöve kopiera lite jpegs till en katalog någonstans under katalogen med skripten i, så ska allt ordnas och fungera av sig själv.

Det sorters efter namn, jag har inte orkat ta reda på hur man sorterar filer efter datum i php, har för mig att filsorteringen är lite beroende av vilket os man kör på servern.

Egentligen borde det kompletteras med något skript som dagligen går igenom och skapar saknade tumnaglar/visningsbilder men åas så gör det inget att bilder som ingen velat se inte tar upp extra plats.

Eftersom jag är lat så finns det ingen snygg sida där detta körs, men det körs iaf på foto.linusson.com i väntan på att jag ska orka bygga en ordentlig sida...

Eftersom jag är lat har jag heller inte orkat bry mig om att städa upp kåden så att den lämpar sig att delas med sig av till andra. Om det är av intresse borde det dock gå att ordna.

Det fanns en gång en variant som bara jobbade i aktuell katalog men den har jag förkastat sedan länge. Borde gå att återskapa ganska enkelt.

Hittar du inget mer färdigt och/eller mer passande, så kan du ju säga till. Har jag tid går mitt fulhack säkert att anpassas så det passar.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.