Annons

Schweiz - Grindelwald, Eiger etc.

Produkter
(logga in för att koppla)

Mánadís

Aktiv medlem
Det finns, som flera säkert sett, en underbar bild på en alpsjö i Gmails bergstema. Jag kollade upp var den var tagen och sjön heter tydligen Bachalpsee och ligger nära byn Grindelwald i Schweiz. Är det någon av er som har varit där och kan berätta lite? Vad jag förstår ska Eiger ligga i närheten, ser man berget nerifrån byn? Funderar på om det inte hade varit spännande att åka dit.

Det finns, som flera säkert sett, en underbar bild på en alpsjö i Gmails bergstema. Jag kollade upp var den var tagen och sjön heter tydligen Bachalpsee och ligger nära byn Grindelwald i Schweiz. Är det någon av er som har varit där och kan berätta lite? Vad jag förstår ska Eiger ligga i närheten, ser man berget nerifrån byn? Funderar på om det inte hade varit spännande att åka dit.

Det ligger 3 kända toppar där varav kanske Jungfrau är den kändaste Eiger, Mönch och Jungfrau. Till Jungfraujoch (ca3400möh) kan man åka tåg.
Grindelwald, Interlaken och bergen runt omkring är utmärkta ställen att fotografera på om man har tur med vädret. Sist jag var upp till Jungfraujoch för att visa några Australiensare snö så var det full snöstorm och det i början på augusti.

Om du är bilburen så kan jag även rekommendera Grimsel och Furka-passen på väg dit eller därifrån.

/Karl

Ja du ser Eiger från Grindelwald. Sjön når du efter att ha tagit liften upp mot First, och vandrat i ca 20 min har jag för mig.

Vi brukar spendera ett par helger i Interlaken varje år. Det är en bra bas för dagsutflykter i området. Lauterbrunnen och Murren är 2 andra byar som inte bör missas. En tur upp till Jungfraujoch rekommenderas också. Det är dock ganska dyrt och tysktätt.

Senast ändrad:
Tack bägge två för svaren:) Vi bestämde oss för att boka en vecka i Grindelwald i sommar, så det ska bli jätteskoj! Ska bli väldigt spännande att se Eiger efter att ha läst mycket om det i bergsbestigningsböcker. Hoppas på bra väder bara, men bergsväder brukar ju skifta snabbt så förhoppningsvis får vi väl lite av varje. Hur brukar det vara i juli?
Vi kommer att flyga till Zurich och ta tåget därifrån. I vanliga fall är det skoj att hyra bil, men det blir ju rätt dyrt så jag tror det blir bra såhär. Jungfraujoch ska vi absolut åka upp till om vädret är ok. Har fått tag på kartor över vandringsleder och det verkar ju finnas hur mycket som helst att se...
Är det någon av er som har varit vid Reichenbachfallen? Såg att de finns ganska "nära" och det hade varit spännande att se eftersom det är Sherlock Holmesrelaterat. Men frågan är om det är värt att åka dit?

Åka tåg i Schweiz är fint och i alla fall när jag var där så var utsikten fantastisk och stationerna nästan kliniskt rena.

Om ni vill fota lite klassiska hus från olika delar av landet och allt från alpkor till diverse ovanliga hönsarter ligger inte Ballenbergs friluftmuseum så långt bort. Där kan man dessutom besöka ett litet chokladeri där man kan se en del av av själva tillverkningen.

Det ligger 3 kända toppar där varav kanske Jungfrau är den kändaste Eiger, Mönch och Jungfrau. Till Jungfraujoch (ca3400möh) kan man åka tåg.
Grindelwald, Interlaken och bergen runt omkring är utmärkta ställen att fotografera på om man har tur med vädret. Sist jag var upp till Jungfraujoch för att visa några Australiensare snö så var det full snöstorm och det i början på augusti.

Om du är bilburen så kan jag även rekommendera Grimsel och Furka-passen på väg dit eller därifrån.

/Karl

Då fick de ju iallafall se snö!

Då fick de ju iallafall se snö!

Japp. Det roligaste var att BBC var där med ett team som hade bestigit Eiger på vintern och skulle kompletera lite intervjuer i snöstorm. Vi missade dom till att börja med så när vi kom i short och tshirt i snöstormen bakom dom började det skrikas cut, cut, cut från över allt. :)

/Karl

Nu är jag tillbaka från Grindelwald sedan någon vecka. Det var verkligen ett underbart vackert ställe och jättespännande att se Eigers nordvägg på så nära håll! Vi var uppe i bergen och vandrade varenda dag utom en då vi åkte upp till Jungfraujoch (fick lite snö där vi också). Det var lite jobbigt med höjden på Jungfraujoch, men väldigt vackert när molnen gled isär och man såg hela bergslandskapet. Hann inte med att åka till grannbyarna och inte heller Meiringen och Reichenbachfallen, så det får bli en annan gång:)

Nu är jag tillbaka från Grindelwald sedan någon vecka. Det var verkligen ett underbart vackert ställe och jättespännande att se Eigers nordvägg på så nära håll! Vi var uppe i bergen och vandrade varenda dag utom en då vi åkte upp till Jungfraujoch (fick lite snö där vi också). Det var lite jobbigt med höjden på Jungfraujoch, men väldigt vackert när molnen gled isär och man såg hela bergslandskapet. Hann inte med att åka till grannbyarna och inte heller Meiringen och Reichenbachfallen, så det får bli en annan gång:)

Kul att du kom dit och att du gillade stället.

Så du missade marängens ursprungsort, tycker annars inte Meiringen har så mycket att erbjuda. Jungfrauregionen är en vacker region och vandra i bergen är det bästa sättet att uppleva den enligt mig. Vissa har problem med höjden, jag brukar själv klara mig relativt bra. Nere i Vallis finns det liftar som tar en ännu högre, i Saas Fe finns det en tunnel som sluttar lätt uppför i slutet av liften som man går igenom efter att ha åkt upp där, snowboardare (gärna från USA) brukar sätta på sig hjälm och hela kitet och springa allt vad dom orkar upp genom den, vilket få klarar och dom flesta svimmar pga syrebristen.

/Karl

Ja, det var riktigt kul och verkligen ett ställe jag gärna åker till fler gånger. Meiringen ville jag enbart se på grund av Sherlock Holmeskopplingen, men ja, det får bli en annan gång.
Höjden var jag lite orolig för, men denna gången hade vi iaf acklimatiserat oss ganska bra i och med att vi vandrade på högre och högre höjder varje dag. Men kände mig ändå helt orkeslös på Jungfraujoch - bara att pricka pommes frites'en med gaffeln i restaurangen var lite av en utmaning;) Jag ska inte bli bergsbestigare, det är en sak som är säker, haha!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar