ANNONS
Annons

Scheimpflugs prinsipp

Produkter
(logga in för att koppla)

Eirik

Medlem
Etter en del prøving og (mye) feiling med "objektiv-tilt" med det for øyet å endre fokusplanet, fant jeg til slutt ut at jeg måtte sette meg inn i matematikken bak Scheimpflugs prinsipp.

Dette endte opp i at jeg laget ett Excel regneark der en putter inn kun en variabel - brennvidden på objektivet.
Tabellen gir deg informasjon om hvor mange grader objektivet må tiltes ved forskjellige høyder over fokusplanet ( til "hingeline" for dere som har lest litt). Den forteller deg vinkelen til fokusplanet (i forhold til filmplanet) ved forskjellige avstander mellom film og objektiv. Og ikke minst så forteller den innenfor hvilken sektor en har skarphet ved forskjellige blenderverdier.

Matematikken bak har jeg hentet fra en artikkelserie av Harold Merklinger publisert i "Shutterbug" tidlig på 90-tallet.

Jeg kunne tenkt meg å fått dere storformatinger til å se på tabellen og kanskje prøve den i praksis, send meg en mail ([email protected]) så sender jeg Excel regnearket.
Dersom tabellen viser seg å holde stikk, vil den være et utmerket verktøy i felten.

Eirik Berger
Norge

Det hela låter mycket intressant, skulle vara kul att få veta hur väl det fungerade.
Själv kör jag dock fortfarande med ögonmått när jag snurrar på standarerna.

Hej.
På Sinar är det så här finurligt:

På mattskivan finns streckade linjer parallellt med bildkanterna.

Ställ in skärpan på den streckade linjen längst ner.

Tilta bakre standaret tills du har skärpa vid den streckade linjen längst upp.

Överför antalet grader (t ex +10) från det bakre till det främre standaret. Obs, det främre standaret kommer att lutas åt det motsatta hållet.

Nollställ det bakre standaret och finjustera skärpan vid behov.

Funkar likadant vid swing, men då använder man dom lodräta streckade linjerna på mattskivan.

Det här är ett snabbt och bra sätt att lägga skärpan optimalt.

/Jacob vP

Hej,

Jag har (igår) köpt en Sinar F som ersättning till min gamla Technika vars bälg nu gör den till en "multiple-pinhole" kamera.

Eirik: kan du skicka ditt excel ark till mig ([email protected]) är jag tacksam.

Mipert: De streckade linjerna på mattskivan verkar vara ett bra verktyg, men jag fattar inte riktigt hur man gör. När du säger "överför antalet grader..", var läser du av då?

Förresten, är det någon av er som vet hur man får tag i en bruksanvisning till Sinaren? Ibland brukar de finnas för nedladdning på nätet, men jag har inte hittat någon sådan site.

Hälsningar i stort format,

Fredrik Persson

Hej.
Ja... överför grader.... jag kanske förklarade lite luddigt. Dessutom så skiljer sej nog Sinar P en del ifrån Sinar F (jag har en P).
Bifogar två länkar till SinarBron i stället, där du kan se lite tydligare hur det funkar.

För Sinar A och F kameror:
http://www.sinarbron.com/123f.htm

För Sinar P och X och C kameror:
http://www.sinarbron.com/123.htm

Hoppas det klarnar.

PS. Jag har inte hittat ngn "instruktions bok" för Sinaren på nätet. Däremot finns det en hel del böcker om storformats fotografering och Sinar.

/Jacob vP

Det finns en svensk bok,Photo know-how, "handbok för storformatsfotografer". ISBN 3-908020-70-0 som beskriver hur man använder storformat med exempel på Sinar.
Allmänt stormformat så har SvenGe en bok, View Camera Technique av Leslie strobel ISBN 0-240-80158-X

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar