Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Scanningsupplösning för utskrift på A3?

Produkter
(logga in för att koppla)

Graal

Avslutat medlemskap
Kör en egen tråd och försöker få svar den vägen istället:

Vilken upplösning bör jag scanna mina bilder i för utskrift på A3/A3+-papper? Visserligen får man väl prova sig fram men det måste finnas synpunkter och erfarenheter att dela med sig av?

Jag har hittills bara arbetat med en A4-skrivare och då har det funkat bra när jag scannat mina (max A4) originalbilder i 300dpi och skrivit ut på A4-papper. Har nu fått tag i en beg A3+ skrivare (men inte fått den än) ch funderar då på om det funkar bra med att scanna bilderna (från max A4-storlek) i 300 dpi för utskrift i A3? Filerna från en scannad 18x24-kopia blir vid 300dpi 2126x2834 pixels stora och frågan är om det räcker fr A3 eller om man bör öka upplösningen vid scanningen?

Skrivaren kan också ställas upp till 2880 dpi men jag har haft den inställd på 720 dpi. Man kan se bläckpunkterna och avståndet mellan dom i lupp. Blir punkterna och avståndet mindre om skrivaren körs med högre dpi? Och kanske blir det bättre om bilden scannas till samma upplösning som skrivaren är ställd på?

Upplösningen i bilder vid utskrift brukar ligga kring 240-360 dpi, högre än så är knappast meningsfullt. Vid utskrift i A3 kan du möjligen minska upplösningen något med tanke på det större betraktningsavståndet.

Den högre upplösningen som skrivaren skryter med används för att få bättre halvtoner, i princip skriver du flera bläckprickar i samma position på pappret. Se också http://daniel.nordling.nu/bildredigeringsskolan/lektion10.html.

/Daniel

Menar du då att jag vid utskrift i A3 inte behöver scanna med 300dpi (som jag gör för utskrift på A4), vilket ger en bildfil kring 6 Mpixels med scanning från 18x24cm bild, utan istället kan gå ned så att bildfilen blir mindre i pixels? Eller menar du att skrivaren ska ställas på mindre dpi? Min fråga gällde scanningen i första hand och om jag behöver scanna i högre dpi än 300 för utskrift i A3? Vid scanning i 300dpi blir bildfilen utan skalning ungefär lika stor på A4-papperet som i original.

18cm dividerat med 2,54 gånger 300 = 2126 pixels
24cm dividerat med 2,54 gånger 300 = 2835 pixels

Men vid utskrift på A3 måste samma bildfil förstoras. Frågan är om jag vinner något på att scanna i högre upplösning så att bildfilen utan skalning blir motsvarande utskriftstorlek, ca 30x40cm. Siffrorna blir då istället:

30cm dividerat med 2,54 gånger 300 = 3543 pixels
40cm dividerat med 2,54 gånger 300 = 4724 pixels

För att få en 18x24-kopia att få den upplösningen vid utskrift krävs att jag scannar i 500dpi (18/2,54 x 500 = 3543 pixels, 24/2,54 x 500 = 4724 pixels)

Senast ändrad:
Graal skrev:

För att få en 18x24-kopia att få den upplösningen vid utskrift krävs att jag scannar i 500dpi (18/2,54 x 500 = 3543 pixels, 24/2,54 x 500 = 4724 pixels)
Visst får du bättre kvalitet på din skanning om du ser till att din bildfil har en upplösning på minst 240 ppi vid den önskade utskriftsstorleken. Använder du blanka material bör du också gå upp i upplösning upp mot 360 ppi.

Kör sedan din skrivare med en upplösning på 1440 dpi. Detta ger dig den bästa kombinationen av upplösning och gradation. Särskilt viktigt för dig om du använder tekniken med bara svart färg, eftersom du får ett grövre raster på så sätt än om du kan skriva med en blandning av svart och de färgade bläcken.

Stefan

stefohl skrev:
Visst får du bättre kvalitet på din skanning om du ser till att din bildfil har en upplösning på minst 240 ppi vid den önskade utskriftsstorleken. Använder du blanka material bör du också gå upp i upplösning upp mot 360 ppi.

Kör sedan din skrivare med en upplösning på 1440 dpi. Detta ger dig den bästa kombinationen av upplösning och gradation. Särskilt viktigt för dig om du använder tekniken med bara svart färg, eftersom du får ett grövre raster på så sätt än om du kan skriva med en blandning av svart och de färgade bläcken.

Stefan

Var nog själv inne på det att försöka hålla upplösningen anpassad för utsskriftsstorleken. Har nu också använt standardinställningen i skrivarprofilen för de olika papperstyperna som då legat på 720dpi (vad jag kunde utläsa) för Photo paper och ska prova med 1440 istället. Har inte så stor erfarenhet av det här men det du skriver om det grövre rastret vid BO-utskrifter har jag också läst om och det lär väl vara än viktigare att ta hänsyn till vid utskrift större storlekar. Tacksam för de goda råden!

För att få bra BO-utskrift på blankt A3, från en inscannad kopia i storlek kring 18x24cm, bör jag alltså göra enligt följande:

Scanna för att få en upplösning på 360dpi vid utskriftstorleken i A3. Då scannar jag i 600 pixels upplösning eftersom 18/2,54 x 600 och 24/2,54 x 600 blir samma som 30/2,54 x 360 och 40/2,54 x 360. Scannar, redigerar och sparar i Tiff.

När jag skriver ut gör jag en egen BO-profil för skrivaren och ändrar då standardupplösningen till 1440dpi. Jag kan också justera gamma vilken är standardinställd på 1,8. Finns även 1,5 och 2,2 att välja på. vad är rekommendabelt? Standard för Photo paper-profilen är också high speed. Den kan avmarkeras men frågan är om det blir bättre kvalitét? kanske bara lägre hastighet och större bläckåtgång? Jag kan också justera brightness och contast som nu är ställda på +/- 0. Kanske någon vet svar även på detta, annars får jag experimentera och testa själv för att se vilket som funkar bäst.

Graal skrev:
Scanna för att få en upplösning på 360dpi vid utskriftstorleken i A3. Då scannar jag i 600 pixels upplösning eftersom 18/2,54 x 600 och 24/2,54 x 600 blir samma som 30/2,54 x 360 och 40/2,54 x 360. Scannar, redigerar och sparar i Tiff.
Det var så jag menade, men du skulle förmodligen klara dig med 240 dpi upplösning. Men då merarbetet med att jobba med högre upplösning är obefintligt kan du lika gärna fortsätta med 360 dpi också för A3.

/Daniel

Graal skrev:
När jag skriver ut gör jag en egen BO-profil för skrivaren och ändrar då standardupplösningen till 1440dpi. Jag kan också justera gamma vilken är standardinställd på 1,8. Finns även 1,5 och 2,2 att välja på. vad är rekommendabelt? Standard för Photo paper-profilen är också high speed.
Dina inställningar för skanningen och utskrift verkar vettiga. Gammavärdet avgör hur ljusa mellantonerna blir. Blir bilderna för ljusa eller mörka i mellantonerna med ett gamma på 1,8, testa ett annat värde.

High speed ställer in så att skrivaren skriver i båda riktningarna. Det anses öka risken för bandningar. Ser du inga sådana effekter är det helt OK att använda denna inställning.

Stefan

ANNONS