Annons

SCANNING: Vilket grundformat är bäst så man alltid har en bra grund?

Produkter
(logga in för att koppla)

JohanLM

Aktiv medlem
SCANNING: Vilket grundformat är bäst så man alltid har en bra grund?

Min far & farbror har tänkt att börja släktforska och har då hägar med foton, dokument, m.m. att scanna in. Frågan är vad är det bästa formatet att spara själv version 1 i som man sen då kan web.spara om osv.?
Exempelvis .jpeg och .png är ju ett rent webside format mer eller mindre, det jag är intresserad av är steget innan/över.

Är det .TIFF som gäller eller finns något annat/bättre?
 
TIFF är utmärkt. Helst med så många bitars färginformation som din scanner och programvara kan spotta ur sig.
 
Ska du bara ha bilderna för släktforskning, och om det är stora mängder så räcker det väl utmärkt med JPEG? TIFF blir ju jättestora filer som tar enormt med plats.
 
Sen kan man ju scanna och spara i olika pixelstorlek. Men jag lovar dig att stor pixelbredd och JPEG är att föredra framför liten pixelbredd och TIFF. I alla fall om man ser till bildupplösning och bildkvalitét.
 
storlek är ingen issue.
Har ngr http://www.hostgator.com/ abbonemang, dvs. unlimited med plats och bandwidth, det går inte alltid fort men det funkar helt ok. Planen är att alltid ha ett rejält original som någon vill ladda ner, men sen finns en ok "webbsparat" version som syns ok och är snabbladdat.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.