Annons

Scanning tips

Produkter
(logga in för att koppla)

eldaren3

Avslutat medlemskap
Hej

Skall hjälpa en kompis att scanna in lite äldre 10*15 cm färgfoto som troligtvis skall visas i dator eller att köras ut i storbildsprojektor på typ någon duk.
Då jag inte har någon aning vad jag skall scanna i för dpi (72 -- 300) så vore jag tacksam att få lite tips,då jag inte har någon att rådfråga.
Hur stor, bör bildfilen vara, för att det skall bli så bra som möjligt.
Har en Epsson 3170 scanner
Vänligen Björn

Om du scannar från ett framkallat digitalt fotografi, alltså inte negativet, kan du inte få ut mer än den upplösning som labbet exponerade bilden med. Troligen ligger det på högst 200 dpi. Jag antar att du egentligen har ett negativ från 35mm-film. Då kan du ju prova dig fram.

Om du bara ska visa lite på skärmen och kanske presentera bilden med bildkanon så behöver ju bilden inte vara mer pixlar än skärmens upplösningen eller kanonens upplösning, fler blir ju ändå reducerade vid visning i anpassat läge så hela bilden syns, eller hur?

Fast det är ju bättre att scanna med dubbla upplösningen och sedan förminska bilden i något program, då får du fram fler detaljer. Så 200 dpi ger för 10x15 (4x6 inch) bara en bild på 800x1200 pixlar om du väljer att ta ut det från scannern.

Om bilden ska reproduceras å skulle jag själv ha scannat med högsta möjliga upplösning, gjort lite handpåläggning i PhotoShop och sedan skickat för framkallning.

Hej

Jo jag skall scanna bilder som är framtagna från 35mm film, så det stämmer. 20 år gamla med olika kvalitet

När jag provade lite så ser det som 300 dpi blir skarpare/bättre än 2400 dpi.
Samt betydligt mindre o mera hanterbar storlek på filen....
Om man nu skulle scanna alla med ex 400 dpi skulle det bli bra alt räcka då?
Om allt ser bra ut på min 22" widescren skärm är allt ok då tror du, i bildkanonen.
Då jag troligen inte har någon möjlighet att kunna testa detta ...före visningen.
Björn

Ja, jag tror att det blir aldeles utmärkt att göra som du själv föreslog med 400 dpi. Att skanna med 2400 dpi i upplösning ger onödigt stora filer som du sedan måste bearbeta, skala ner till lämplig upplösning (projektorns) och lägga lite skärpa på. Det är möjligt att du kan få någon procents bättre resultat om du sedan sitter och granskar pixlarna jämfört med att du skannar vid 300-400 dpi från början, dock är jag inte helt säker. Det kan vara så att du får med en massa onödigt brus vid 2400 som egentligen inte finns i bilden som förvränger detaljerna då den skalas ner. Har inte provat.

Fotot är för övrigt inte så detaljrik från början! Ett litet räkneexempel på vad 2400 dpi ger med en 10x15 bild. Det blir en bild på ca 10000x15000, dvs. 150Mpixel... den informationen fanns inte ens på originalnegativet!

Kör 400 och lägg lite extra färgmättnad och skärpa på bilderna så blir det säkert kanonbra. Ser det bra ut på din skärm kommer det att se bra ut med projektorn.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto