Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Scanning, lagring och webpublicering.

Produkter
(logga in för att koppla)

Gnurra

Aktiv medlem
Jag sitter här och ska scanna in lite diabilder till fotosidan. Funderar lite på vad för kvalitet och storlek på bilden som passar. Jag vet sen tidigare att den visas som bäst i vanlig visning med max 600x600. Men då tänker jag att det kanske kan vara smart att spara en maxscannad bild, (ca 62mb med minolta dinage dual II), för lagring på cd till senare bruk också. Men det tar både tid och är svårbearbetat i datorn.

Jag skulle vilja höra lite hur ni andra scannar in era bilder, om ni scannar en maxsize bild först, bearbetar den (div. dammborttagning mm.) och sedan förminskar den till webanvändning eller gör ni på något annat sätt?

Scannar ni alla era bilder som ni sparar på en nytagen rulle och lagrar ni alla era scannade bilder på cd eller gör ni ett andra urval med endast de allra bästa bilderna?

Blev kanske lite rörigt men ni förstår nog vad jag är ute efter. Kortfattat:
Vad har ni för procedurer när det gäller scanning, lagring och webpublicering av era bilder. :)

Jag brukar scanna in mina bilder så utskrifterna blir A4 format och 300dpi ,filstorleken brukar bli ca 23 mb.men ska du ha bilderna ute på webben så räcker 72dpi,och komprimerar dom i jpeg 3.

Om man har lagringskapacitet (t.ex. CD-brännare) så är det väl bäst att scanna i högsta optiska upplösning och spara den högupplösta bilden. Sen sätter man ner upplösningen så att den passar aktuell tillämpning. Då slipper man ju scanna på nytt om man skulle behöva bilden högupplöst senare.

Samma sak gäller retuschering av damm å sånt. Retuscherar man redan på den högupplösta bilden så slipper man göra om jobbet senare.

Att scanna in bilder slentrianmässigt skulle inte falla mig in. Jag scannar först när jag behöver bilden i digital form. Filmen är ju ett utmärkt lagringsmedium för bilderna.:)

Om du vill spara råfilen är upp till dig men jag gör det inte,efter inscanning sparar jag bilden i tiff,behandlar den för visning och ställer pixelstorlek..sedan komprimeras den till jpeg,ca 5 i PS men det beror på motivet,för att komma under dom regler som gäller..
mvh/gunte..

Hejdu!

Jag har en gammal och usel dator, så det är MYCKET tungt att jobba med stora bildfiler (dvs +25MB). Jag scannar från pappersbilder, eftersom ekonomin inte tillåter en filmscanner ännu. Papper storleken får avgöra villken upplösning jag scannar i, men det brukar bli sådär en 150 dpi för en 18*24 bild. Detta ger ungefär 1000*1500 pixlar. Sen fixar jag och donar med retush mm för att till sist förminska till lagom storlek, lägga på en oskarp mask och sedan spara som jpg. Orginalfilen sparar jag hittils som tiff-fil. Av förklarliga skäl scannar jag inte allt, eftersom jag måste blaska i mörkrummet först...

OBS! OBS! Om du skall visa en bild på skärmen spelar det ingen som hellst roll villken upplösning du scannar med, bara det är tillräckligt hög för att ge tillräckligt antal pixlar från orginalet. Det enda som spelar roll är hur många pixlar bilden är i höjd och bredd. Det där med 72 dpi är FEL! Glöm 72 dpi!

Bra scantips och förklaring på 72 dpi myten får du på: http://www.scantips.com/

Hmm scannade in bilderna ikväll och la upp dem i ett album. Det får bli maxupplösning och dammborttagning sedan spara på cd tills vidare. Därefter förminskning för webpublicering. Och jag följer också Ackes råd om att endast scanna vid behov. Allt annat verkar ju faktiskt ganska onödigt om man tänker efter...
Tack för tipsen grabbar! :cool:

Fortsätt gärna tråden så att man får höra om det är några andra som har några bra ideer! Det måste det ju finnas!

Jag scannar mina printningsstorleken och 300 ppi
sedan så prickar jag dom... gör två kopior (tre om det ska upp på min sida) och döper katalogerna small medium large
large 600 ppi längsta sidan 72 dpi
och dom mindre i medium 300ppi höga 72 dpi
sedan små tumbnails i small i lämpligt format...

Sedan så bränns allt eller sparas på hd'n tills det blir läge för att brännas...
Alltid ordning o ch bra...

Bilder som jag arbetar med sparar jag på zip...

ANNONS