Gnurra
Aktiv medlem
Jag sitter här och ska scanna in lite diabilder till fotosidan. Funderar lite på vad för kvalitet och storlek på bilden som passar. Jag vet sen tidigare att den visas som bäst i vanlig visning med max 600x600. Men då tänker jag att det kanske kan vara smart att spara en maxscannad bild, (ca 62mb med minolta dinage dual II), för lagring på cd till senare bruk också. Men det tar både tid och är svårbearbetat i datorn.
Jag skulle vilja höra lite hur ni andra scannar in era bilder, om ni scannar en maxsize bild först, bearbetar den (div. dammborttagning mm.) och sedan förminskar den till webanvändning eller gör ni på något annat sätt?
Scannar ni alla era bilder som ni sparar på en nytagen rulle och lagrar ni alla era scannade bilder på cd eller gör ni ett andra urval med endast de allra bästa bilderna?
Blev kanske lite rörigt men ni förstår nog vad jag är ute efter. Kortfattat:
Vad har ni för procedurer när det gäller scanning, lagring och webpublicering av era bilder.
Jag skulle vilja höra lite hur ni andra scannar in era bilder, om ni scannar en maxsize bild först, bearbetar den (div. dammborttagning mm.) och sedan förminskar den till webanvändning eller gör ni på något annat sätt?
Scannar ni alla era bilder som ni sparar på en nytagen rulle och lagrar ni alla era scannade bilder på cd eller gör ni ett andra urval med endast de allra bästa bilderna?
Blev kanske lite rörigt men ni förstår nog vad jag är ute efter. Kortfattat:
Vad har ni för procedurer när det gäller scanning, lagring och webpublicering av era bilder.