Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Scannertips

Produkter
(logga in för att koppla)

miapia74

Ny medlem
Jag har ingen större erfarenhet av scanners och i dag har jag en sk skrivare med multifunktion där scanner är en del. Nu vill jag köpa en extern scanner för att kunna börja spara mina bilder som är tagna innan digitalkameran kom. Jag har lådvis av kort som jag nu vill börja bevara digitalt.

Kravet är att det skall vara en bra scanner och jag är villig att betala upp till 5000 kr. Efter att ha kollat på nätet och läst diverse recentioner så har jag bla hittat följande tre:

Epson Perfection 4990 Photo
Epson Perfection 4490 Photo
Epson V500

Är det någon som kan tipsa mig om vilken jag borde köpa? Det finns kanske någon annan som jag borde titta på?

Tacksam för svar

Om du redan har en skanner för påsiktsbilder tycker jag du skall köpa en riktig filmskanner och skanna neggen/diorna. Nikon LS-50 bör gå att få för 5000 kr.

Skall du bara skanna påsiktsbilder är 5000 kr overkill. Då kan du köpa en billigare apparat. Förmodligen räcker din multifunktionsapparat rätt bra om det inte är en riktigt snikig variant.

Beror lite på volymen du ska scanna och vilka filmformat och kvalitets krav du har.

Har själv en Epson 4990 och Nikon ED-5000.

Epson 4990

Smidigt för du kan scanna alla möjliga filmformat. Du kan på en laddning scanna 8 dia i ram eller upp till 24 neg.
Tyvärr så är upplösningen max 2400 dpi och scannar man över detta så blir det bara större filer.
Tror att efterföljaren Epson V700 är ett klart bättre köp för den ska vara lite skarpare och kan ta 12 dia i ram på en laddning.

Min Nikon ED-5000 är en ren filmscanner och den ger ett resultat på en annan nivå gämfört med Epson och det märker man särskilt om man scannar Fuji Veliva. Tyvärr så kan jag bara scanna 1 dia i ram åt gången om jag inte köper en dyr dia laddare till. Annars så kan den scanna 6 dia/neg i en laddning och den är klart snabbare än Epson när den scannar.

Vad jag vet om Epson V4490 är att den är rätt lik 4990 men har sämre DMAX

Men prioriterar du kvalitet för den summan och har endast fotat 135 så är nog Nikon LS-50 bästa köpet. Det som ska skilja den mot ED-5000 är att den har något enklare elektronik i.

Tänk på att i USA kostar Nikon ED-5000 drygt 970 dollar och är klart prisvärd att importera själv.

Den är CE märkt och det enda som behövs köpa till är ny ström kabel av standardtyp.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar