Annons

Scannerproblem: "Nikon Scan was unable to detect any active devices"

Produkter
(logga in för att koppla)

xrvjorn

Aktiv medlem
Elände: jag får hela tiden felmeddelandet "Nikon Scan was unable to detect any active devices" när jag drar igång NikonScan (ver 3.1.2). Googlar man (http://www.google.com/search?q="una...ces"&sourceid=opera&num=100&ie=utf-8&oe=utf-8) på nämnda fel får man två träffar med information som inte hjälper. Någon annan som har haft och löst problemet?

OS: Win 2000
Scanner: Nikon LS-2000 (negativscanner) med SCSI-interface
SCSI-kort: Adaptec
Symptom: Ovan nämnda fel. Om jag kör "aspiinst.exe" (som konstaterar "ASPI is up to date, reboot computer") från Adaptecs aspi ver 417a2 och bootar om, hittar Nikon Scan scannern men efter nästa reboot är det samma cirkus igen, och jag måste köra aspiinst igen.

:(
 
Jag hade liknande problem pga SCSI-kortet inte hade riktig kontakt. Det kom i fel läge när jag drog till skruven.
Jag böjde då upp bygeln och använde kortet utan skruv. Det är inte säkert att du har samma fel, men så var det för mig.
Installationen av min LS-4000 var lite komplicerad, det var många moment. Du har väl följt anvisningarna noggrant, så att scannern fattar att det finns ett Adaptec-kort.

Min nya dator har Firewire i moderkortet, då blev det mycket enklare...

Lycka till!
Hans
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.