ringmod
Aktiv medlem
Goddag! Mitt problem är att ofta när jag skannar negativ (sv/v eller färg) så upptäcker mjukvaran inte mina bilder, utan en remsa med 6 bilder blir kanske 4-5. Ofta så blir bilderna också beskärda vid någon linje i bilden. Jag förstår ju att innehållet på mina negativ (starkt ljus/mörker) påverkar mjukvaran i sin algoritm för att hitta bilderna på en remsa, men jag vill ju ändå kunna skanna dessa bilder för att försöka få rädda dem i PS.
Jag sitter med en Epson Perfection 1660 Photo (flatbädd) och originalmjukvaran. Jag använder "manual mode" men rör inte så mycket på parametrarna förutom självklara saker som t.ex. storlek och dia/neg-val.
Jag har tittat lite på Vuescan och Silverfast men dessa verkar vara mycket tyngre och långsammare än Epsons mjukvara, och framförallt krångligare...
Jag vore tacksam för händiga tips!
Jag sitter med en Epson Perfection 1660 Photo (flatbädd) och originalmjukvaran. Jag använder "manual mode" men rör inte så mycket på parametrarna förutom självklara saker som t.ex. storlek och dia/neg-val.
Jag har tittat lite på Vuescan och Silverfast men dessa verkar vara mycket tyngre och långsammare än Epsons mjukvara, och framförallt krångligare...
Jag vore tacksam för händiga tips!