Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Scannerköp

Produkter
(logga in för att koppla)

copywriter

Aktiv medlem
Jag vet att det skrivits femtioelva inlägg om olika scanners, men jag orkar helt enkelt inte läsa alla. Min fråga:

Jag tänker köpa mig en scanner.Främst för inscanning av småbild, både dia och neg. Tänker lägga 5000:- Finns det något som talar för att jag skall köpa någon av de nyare modellerna med dialock, typ Epsons 3200 eller skall jag sikta in mig på en billigare filmscanner som tex Minoltas Scan Dual III.
Någon annan modell?

Kort sagt; vad köpa för 5000:-?

Nej, det finns inget som talar för att välja en flatbädd med dialock framför en filmskanner. I den prisklass som du uppger är sedan Minoltan ganska ensam, men de flesta som har provat den verkar vara nöjda.

Med en budget på 5000 kr har du även råd att köpa en billig flatbädd (utan dialock) för papperskopiorna.

/Daniel

Ska du scanna småbild är det helt klart en filmscanner du ska satsa på. Om du däremot ska scanna mellanformat så är det nog bara en flatbädd som återstår i den prisklassen...

Martin / "som skannar mellanformat med Epsons 2450"

Ja, och eftersom den enda mellanformatare jag äger är min Holga så lutar det åt en filmscanner för småbild. Kan någon rekommendera någon i 5000-kronorsklassen?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar