ANNONS
Annons

Scannerinköp?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jeppe

Aktiv medlem
Jaha..ska man slå till på en Agfa Duoscan F40 nu när de "rear" ut denna utgående modell??

Scandinavian har den för 5995:- (11995:- förr???)

Nja det är väl rek utpris som den aldrig varit såld för.. men kanske 10000:- förr.

Någon som vet något om den/har den??

Jag menar för ett pris på 6000:- så bör den vara mer än hyfsad. Eller är det så att Epsons 2450 Photo och Canon 2400UF har gått om Agfan eftersom den ändå har några månader på nacken??

Kanske är det så att både Epson och canons toppmodeller är bättre än agfan trots ett billigare pris.

Gillar att agfan har separat laddning för dia...12 på en gång..

Hittade den för 5000:- på ett annat ställe..tjosan..

Den verkar ha något låg upplösning 1200x2400 om jag har sett rätt på hemsidan. En epson 2450 är nog faktiskt ett bättre köp, med dubbla upplösningen.

Ville bara påpeka att precis som i fallet med digitalkameror så ska man inte stirra sig blind på upplösningen. Den avgörande faktorn är ju faktiskt till lika stor del OPTIKEN. Utan en skarp optik i scannern så spelar det ingen roll hur många dpi den har.
En kdja är aldrig starkare än sin svagaste länk...

//Niklas

Jo men Agfa uppger 2400x1200 PPI och andra uppger 4800x2400 DPI

PPI versus DPI ???

PPI är ju skärmupplösning : Pixel Per Inch
DPI är ju utskriftsupplösnning : Dots Per Inch

F40 är nog en mycket bra scanner. Själv har jag en ca 5 år gammal Agfa Studiostar, går som ett klockverk. Deras semipro modeller är mycket fina, med bra programvara, FotoLook.
Men Epsonscannern är nog bra den med, folk verkar vara nöjda med dem.
Jag har hört att Agfa bara ska syssla med rena yrkesgrejer i fortsättningen, så frågan är hur det blir med support i framtiden. Vilket är synd, för mekaniken är bra, de bara går o går.

Same shit, different name...

PPI och DPI har ju samma innebörd i slutändan. Du får ju samma antal pixlar på pappret som du har på skärmen.

I senaste nummret av av mikodatorn så testas ett par dyrare scannrar, bla Epson 2450 och Epson 1680 pro. Trots att 1680 pro "bara" scannar i 1600dpi och 2450 i 2400dpi så var 1680:an överlägsen när trots sin lägre upplösning pga att den har en mycket bättre optik.

Var det inte så att 1680:an kunde fokusera strax ovan scannerglasplanet för att på så sätt optimera för ramade dia och därav den bättre skärpan ?

"Same shit, different name...

PPI och DPI har ju samma innebörd i slutändan. Du får ju samma antal pixlar på pappret som du har på skärmen"

Nja? Är det inte så att skärmen klarar att visa 72 ppi.. men scannar du en bild med högre upplösning bör du väl rimligen få ut dessa på pappret. Ögats uppfattningsförmåga ligger runt 200 dpi. Vissa hävda att man kan se skillnad på utskrifter som är gjorda med 300 dpi. Ska man då skriva ut bilder krävs runt 300 ppi och inte 72 ppi som enbart krävs vid presentation på skärmen.

Inte enligt vad jag läst på nätet.. tydligen behövs typ 200-300 ppi om man ska skriva ut 300 dpi, för att få fullgod kvalitet då alltså. Lite förvånad dock över påståendet att det mänskliga ögat inte ser skillnad på 300 dpi och 1440 dpi vid utskrift... varför skryter skrivartillverkarna om 1440 dpi då ??

Jeppe skrev:
...varför skryter skrivartillverkarna om 1440 dpi då ??

1440 dpi är ett mått på hur tätt skrivaren kan placera bläckprickarna. Men en pixel byggs upp av många bläckprickar. Alltså är den sanna upplösningen hos en 1440-dpi-skrivare betydligt lägre.

Det kan vara förvirrande detta med dpi kontra ppi.

dpi=upplösningen på en skrivare
ppi=upplösningen på en digital bild.

Att skannertillverkare/säljare anger dpi som mått på skanners är ett fel som man får leva med.

Varför så hög upplösning på en skrivare?
Jo, ju högre upplösning desto bättre återgivning av text (teckensnitt) som inte består av pixlar utan linjer i form av banor (beziérkurvor).

Ytterligare ett skäl till hög upplösning är att skrivaren då klarar av att återge fler olika gråtoner/färgtoner vid utskrift. Vid kvalitetstryck använder man så kallade ”sättare” som skriver ut tryckplåtar. Dessa kan ha en upplösning på 4000 dpi.

Vilken bildupplösning skall man då välja för en viss skrivare?
Här får ni tro på det jag säger, jag har inte plats för att skriva ned förklaringen med alla sina sinuskurvor och matematiska formler.

För en bläckstråleskrivare tar man dpi-värdet och delar med 3. Då får man den högsta användbara upplösningen för den digitala filen man vill skriva ut i ppi. Väljer man ett högre värde blir filen bara större utan någon kvalitetsvinst, sedan brukar man kunna nöja sig med cirka 250 ppi för ett gott resultat.

För en laserskrivare måste man veta vilken rastertäthet den anvönder sig av (anges i lpi) och dubbla detta värde för lämplig bildupplösning. En bra laserskrivare brukar ha cirka 110 lpi som rastertäthet och en lämplig upplösning att skanna bilder i blir då 220 ppi.

Två olika skrivartekniker ger två olika metoder för att räkna ut lämplig bildupplösning för utskrift.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar