Annons

Scanner?

Produkter
(logga in för att koppla)

csy

Medlem
Har köpt loss negativen till mina bröllopsbilder och vill nu föra över dem till digitalt format.

Från fotografen:

"Formatet är 5,2 x 6,3 cm och är ett operforerat long-roll format som bara används av proffesionella fotografer."

Behöver jag en specialscanner eller går det med en bättre flatbädd som tex Canon 8600 alt måste jag lämna in dem till en bildbyrå @ 400 kr bilden för att få ett bra resultat?
 
csy skrev:
Har köpt loss negativen till mina bröllopsbilder och vill nu föra över dem till digitalt format.

Från fotografen:

"Formatet är 5,2 x 6,3 cm och är ett operforerat long-roll format som bara används av proffesionella fotografer."

Behöver jag en specialscanner eller går det med en bättre flatbädd som tex Canon 8600 alt måste jag lämna in dem till en bildbyrå @ 400 kr bilden för att få ett bra resultat?

En bra flatbedd som är anpassad för film scanning är vad du behöver. Själv har jag en Epson 4990 och scannar alla möjliga format från Glasnegativ, 70mm, 126,110,127,120 & 135. Sen beror det på hur duktig du är i Photoshop mm och vilken kvlitetsnivå du är ute efter.

// Fredrik
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.