Annons

Scanner

Produkter
(logga in för att koppla)

Anderzon

Aktiv medlem
Hej på er!

Jag ska köpa scanner, har kommit till insikt med att en mellanformats scanner kommer att spräcka min budget...(eftersom att jag behöver scanna mellanformat) alltså lutar det åt en flatbädd med dialock. Vilken tycker ni att man ska investera i (under)<10000:- inkl. momsen. Har blivit rekad Epson 2450 perfection. Intresserad av att höra era åsikter!! Har även blivit rekomenderad Agfa T1200 Dual....

Mvh // Martin

Agfa 1200 är väl en urgammal maskin? Jag tycker mig minnas att jag rattade en sån typ 1996 och försökte klämma ut lite filer ur svartvita negativ med dåligt resultat. Förvisso var jag nog rätt kass som skannerförare också men det bestående intrycket var inget vidare. Och i vilket fall som helst; Enligt Agfas webbplats la de ner allt vad skannrar hette 2001 så helt ny kan den inte vara.

2450 är bra. Men har du tid att vänta på efterföljaren som bör komma snart så blir det förmodligen ruskigt bra.

Allå Jim!

Jooo... Scandinavian var det som rekade mig Agfan, som kom 1998 (idag 4000:- mot 12000:- ny), Finns det några riktmärken när den nya Epson scannern kommer att dyka upp ??

Ta mina ord om Agfan med en nypa salt, det kan ha varit en annan modell. Kom den 1998 är det säkert så.

Ingen verkar veta när Epsonen kommer. Jag såg nån länk till Epsons japanska webbplats där den presenterades och den såg ju lovande ut.

Med sina 3200 ppi så kanske den rentav kan bli en konkurrent till småbildsskannrarna i 2800 ppi-klassen. Den når säkert inte ända fram skärpemässigt, det har ju tidigare flatbäddar visat. Men når den bara halvvägs är det ändå bra, för Epson har ju visat att de kan bygga trevliga maskiner med bra mjukvara.

Jag använder en Agfa duoscan T1200 dagligen. Jag är väldigt nöjd med den. Programvaran som fanns till den då den kom var inte alls bra, men för ett år sedan kom det en ny som hottade upp scannern till en verklig pärla. Jag gav 6500 plus moms för den för cirka tre år sedan. Den verkar vara väldigt rubust och stryktålig, jag har kört kanske femtusen scanningar i den och det har aldrig varit problem med den.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar