Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Scanner

Produkter
(logga in för att koppla)

marcusbest

Ny medlem
Jag har som de flesta andra en hel drös gamla foto. Jag skulle vilja digitalisera för att kunna titta på dem på tv´n.
Har börjat på arbetet och scannat in en 5-600 bilder.

Men det är drygare än drygast oc jag har minst lika många till.
Frägan är om det finns sågon foto-scanner som matar in bilderna om man lägger dom på hög. Som en kopieringsmaskin.

Borde ju kunna finnas? Det finns ju verkligen underlag för att utveckla en.

man sätter monterade diabilder från småbildsfilm i en hållare som man sätter i scannern. sen scannas bild för bild helt automatiskt.

man sätter monterade diabilder från småbildsfilm i en hållare som man sätter i scannern. sen scannas bild för bild helt automatiskt.

Kruxet är att det är en salig blandning från gamla polaroid foto till APS film.
Dessutom har vi inte varit så noga med att spara negativ.
Så jag måste scanna in orginalet.

Det är extremt tidskrävande att scanna bild för bild som jag gjort tills nu. Har börjat ifrågasätta vad fassen jag håller på med och det är aldrig bra =)

Jag tycker bara att jag inte borde vara den enda i min sits, och att det borde finnas en bra tekninsk lösning därute någonstans?

Det är extremt tidskrävande att scanna bild för bild som jag gjort tills nu. Har börjat ifrågasätta vad fassen jag håller på med och det är aldrig bra =)

Jag tycker bara att jag inte borde vara den enda i min sits, och att det borde finnas en bra tekninsk lösning därute någonstans?

Vet inte hur kvaliteten är, men det finns en ny Reflekta dia/negscanner som läser in bilden på en sekund. Kostar runt 1300 kr. Funderar på en sådan själv. Kolla på Cyberfoto.../PE

Min Epson 4990 kan jag ladda upp till 24 st 135 negativ per laddning. Sen har jag scannat alla möjliga filmformat från 110,120,127,135, stereo dia, 70mm film, glasnegativ (från 1910 talet) mm.

Aha, jag trodde du hade negativ/positiv film. Med originalbilder blir det kanske värre men de flesta flatbäddscannrarna fiar väl att separera varje bild i en egen fil om du lägger flera bilder på glasytan i scannern. Har inte hunnit testa den nya Epson V750Pro men min gamla billiga Canonscanner fixade det galant.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto