Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Scanner tider Dimage Scan Elite 5400

Produkter
(logga in för att koppla)

JAWI

Aktiv medlem
Är det någon som har erfarenheter vad som kan göras för att korta ner scannertiderna med Minoltas negativscanner Dimage Scan Elite 5400 ?

Förutsättningar:
2700 dpi, Färg-Negativ, ICE=ON (dammborttagning), skärpeinställning= On, exponeringsinställning = on.

För mig tar det 10 till 16 minuter/bild vilket medför att det tar en dag (8 timmar) att scanna 36 bilder. Ibland har jag kommit ner till 4 minuter/bild (när scannern var ny). Jag har jag ändå en snabb dator (1G RAM, 2HD på 250G, 3GHz, USB2). Med dammborttagning avstängd går det på betydligt kortare tid (1-2 minuter).
 
Vad som kan göras är att du stänger av dammbortagningen.

Finns inga knep för att korta ner en tid som är heltenkelt hårdvaruberoende. Har mycket lite med din dator att göra, det är heltenkelt scannern som inte är så himla snabbt.
Du kan juh prova ett annat scannerprogram, ex. Vuescan.
Alternativt plocka bort dom inställningarna du inte behöver, skärp upp bilden själv etc.

/Henri
 
Hej Henri
Tack för ditt tips. Jag har provat att scanna med Vuescan. Med dammborttagning så hamnar jag nu på ca 1.6 minuter/bild. Vilket är betydligt bättre. Vuescan tar dock lite längre tid på sig att efterprocessa bilden och är lite segare vid beskärning. Bra är även att det går att välja typ av film vilket jag inte kan med originalprogramvaran.
Då är det bara att köpa en licens. Har du någon erfarenhet av pro-versionen ?
 
Ja, det har jag, och jag är mycket nöjd faktiskt.
Det är visserligen bara en person bakom programmet men det kommer nya versioner i snitt varje vecka, där han fixar till alla problem han får höra talas om via nätet.
Jag brukar bara scanna in i vuescan och få till en bra exponering, sen sköter jag resten i photoshop.
Dvs färgerna åt "rätt håll" och beskärningen bara på ett ungefär. Går mycket snabbare att sköta sånt i photoshop, men det är klart, vill man slippa photoshoppa så är det en annan femma.

/Henri
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.