Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Scanner som ger toppkvalitet

Produkter
(logga in för att koppla)

marcus hev

Aktiv medlem
Är på jakt efter en scanner som ger bilder i absolut topkvalitet. Vill kunna skriva ut mina foton i meterkopior i en kvalitet som är hög nog för gallerier och utställningar. Fotar analogt med hasselblad både i sv och dia. Vill ha en scanner som kan återge alla detaljer i negativet och även filmkornet. Har inga krav på att kunna scanna mer än ett negativ åt gången eller på hastigheten. det primära är som sagt kvaliteten och att priset inte är mer än ca 10 000 (gärna något billigare så klart)

Har kikat runt lite på forumet men mest hittat äldre inlägg. I inläggen från 2005 och äldre verkar det som om det är negativscanner som gäller jämfört med flatbädd. Hur ser det ut idag? Har flatbädd kommit ikapp? Har haft svårt att hitta någon negativscanner som tar mellanformat. Scandinavian photo har i varje fall ingen.

Någon som har några erfarenheter att dela med sig av?

Finns bara ett alternativ. Hasselblads skannrar. X1 eller X5. X1 börjar på runt 100.000 kronor.

Tyvärr duger inget annat. Bara att ta ut de sparade pengarna, ta ett lån eller börja snåla. :)

Jag tänker nog investera i en inom de närmaste två åren. Jag bara MÅSTE få plåta film. Det finns verkligen inget annat för mig. Det kvittar hur bra eller proffsigt redigerad/fotograferad en digital bild är. Jag bara älskar den look och känsla som film ger.

MEN, smaken är som baken, de flesta älskar digitalt, jag Älskar film.

när jag körde analogt så scannades mina bilder med imacon. Dom säljs idag begagnade för runt 25000-40000 kr.

men en imacon scanner räcker kvaliten utan problem. Jag körde mellanformat med bla Hassellad o pentax 67 samt 6x4,5. Varför jag slutade med analogt var för att
kunderna tycker digitala ger minst lila bra kvalitet
ett snabbare arbetsflöde
är betydligt billigare (framkallning o film har blivit betydligt dyrare idag än förut
att med program etc så kan man få fram en analog look på bilderna.

Ska du köra analogt med toppresultat så är en imacon scanner aldrig fel. Jag blev erbjuden en själv för 25000 kr för 3 år sedan.

Är på jakt efter en scanner som ger bilder i absolut topkvalitet. Vill kunna skriva ut mina foton i meterkopior i en kvalitet som är hög nog för gallerier och utställningar. Fotar analogt med hasselblad både i sv och dia. Vill ha en scanner som kan återge alla detaljer i negativet och även filmkornet.

Absolut toppklass för 10 tkr? svår kombination. De objektiv som du använder på din bladare kostar ju långt mer än så. Ska du då bevara den kvalitet som du fått på dina negativ så måste du ha ett lika bra objektiv i din skanner. Du har fått rekommendationen att titta på en Imacon/Hasselblad-skanner och det är ju en bra idé. Tänk bara på om du köper begagnat så har de flesta modeller SCSI-anslutning, vilket kan vara lite svårt att få till idag.

Stefan

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar