Annons

Scanner-problem

Produkter
(logga in för att koppla)

Lottis

Aktiv medlem
Jag sitter och testar en Minolta Dimage Scan Dual III. Med vissa filmtyper blir jag positivt överraskad, med andra lite besviken.
Har ni som kan scanna t.ex. Velvia och Portra 160NC & VC till ett bra resultat några tips till en nybörjare?

Färgerna från Velvia blir grådassiga. Från Portran får jag blåaktiga bilder utan de varma, fina hudtoner som finns i originalet.

/Lottis
 
Kanske ska förtydliga - det är inte tips hur man använder DS Dual III jag letar efter utan generella tips hur man får bra resultat med en filmscanner från Velvia och Portra.
 
I en annan tråd nyligen blev svaret en länk.

Det generella tipset är annars att det oftast inte är själva skanningen som är problemet utan hur duktig man är på att behandla bilden efteråt.

Grådassighet låter som för låg kontrast. Blåaktighet korrigeras genom att minska blåheten ;-)
 
kaw skrev:
Det generella tipset är annars att det oftast inte är själva skanningen som är problemet utan hur duktig man är på att behandla bilden efteråt.
Nu vet jag ju inte hur bra Minoltas programvara är, men vad jag har förstått så ska man sträva efter att få så fina scanningar som möjligt för att minimera efterbehandling.
 
Calle S skrev:
Nu vet jag ju inte hur bra Minoltas programvara är, men vad jag har förstått så ska man sträva efter att få så fina scanningar som möjligt för att minimera efterbehandling.
Jo så är det - men i många fall blir nog skillnaden försumbar och då är det bättre att först lära sig att hantera bildbehandlingsprogrammet. Det är så väldigt mycket smidigare än att hålla på och skanna mellan varje ändring... När man sedan vet vad som bör ändras kan man gå in och försöka göra en motsvarande justering i skannerprogrammet!
 
Det finns inga färdiga "profiler" som man kan använda vid scanning?

Hade varit smidigt att kunna ställa in att det är en Velvia eller Portra redan från början och få grovjobbet automatiserat...
 
Om man har möjlighet till det så bör man givetvis göra sina egna profiler. Jag tänkte bygga mig en profil för Fuji Provia till Minolta Scan Dual III så snart jag får en ledig stund. Jag återkommer när det är gjort så kan jag kanske distribuera den via en hemsida eller något...
 
Fenomelysande!!

Hur gör man en sån profil och hur använder man dem? Gör man det i scannerprogrammet eller i ps efteråt?
 
Man gör den med ett IT8-original för den aktuella filmen och med analysmjukvara. Man kan också göra en budgetvariant med lite kunskap om färgkorrigering och om man kan återanvända sina kurvor.

Jag kommer att tillverka en så kallad ICM-profil som man kan använda i den del skanningsmjukvaror, i en del grafikediteringsprogram och i en del fristående program för profilhantering. Jag fotograferar inte så mycket med dia för tillfället så det här ligger knappast högst på min att-göra lista men jag ska försöka att göra det under helgen.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.