Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

scanner och skrivare - vilken kvalité

Produkter
(logga in för att koppla)

pl2se

Aktiv medlem
Kanske har ni avhandlat detta tidigare. Men jag undrar.. Om jag scannar en dia med tex Nikon ls40 ( eller vad den nu heter ) och skriver ut den på en fotoskrivare tex epson 890 på epsons fotopapper, vilken kvalité kan jag räkna med? Blir det lika bra som traditionell kopia? Hållbarheten lär ju nu mer vara cirka 25 år.

Har ni andra förslag på vad man ska sattsa på. Vill ha stuns i färgerna och möjlighet att få riktigt snygga bilder.

Snygga blir de. I stora format kan de fajtas med riktiga kopior. Små 10x15-kopior kräver däremot lite mer detaljer, så där ligger de efter tycker jag. Men då får du ta med i beräkningen att du har friheten att justera i Photoshop, efterbelysa och hålla för och justera färgerna så det blir rätt. Det är ett stort argument för.1

Jag tror dock inte du kan räkna med 25 års ållbarhet även om Epson hävdar det. Om man utsätter kopiorna för luft så förändras färgerna. Jag har haft min utrustning sen i våras, och kopior bakom glas eller i kartong har klarat sig bra. Jag har en bild uppsatt på kylskåpet i experimentsyfte som däremot inte klarat sig lika bra.

Kanske skall tillägga att de suger för svartvitt. Det blir alltid något färgstick, och det är olika stick i lågdagrar, mellantoner och högdagrar. Lyckas man justera bort sticket i en ton förändras det i en annan. Om man medvetet tonar bilderna i någon färg brukar det bli ok dock.

Det verkar som om gråskalebläck löser detta problem. Vissa hävdar till och med att kopior gjorda med dylikt fajtas i samma division som riktiga svartvita kopior. Fan tro't, men bättre än med färgpatronen blir det nog.

Epson har ju haft elakheten att stoppa i elektronik i bläckpatronerna till sina nyare sexfärgare vilket försenat utvecklingen av gråskalebläck till dessa skrivare. Jag tror inte att det finns än i färdigpåfyllda patroner. Man måste antingen köpa bläck och strula själv med nollställning av chip och påfyllning eller köpa en sats med slangar och flaskor för en massa pengar i initialinvestering. Det lär dock betala sig om man konsumerar mycket bläck.

Om kvalitén blri sämre i 10x15 innebär inte det också att man tappar en del skärpa på de större förstoringarna också?

Om inte, varför är det så? Sen undrar jag om bilden blir känslig för repor och fukt.

Peter

Större förstoringar innebär i regel större betraktningsavstånd. 10x15 vill man ju nästan ha lupp för att titta på.

Och apropå repor och fukt. Fukt är ajabaja, färgen rinner av direkt. Repor beror på papperet. Använder man Premium Glossy blir det känsligt för både repor och damm. Matt papper är inte känsligt för något.

Canon BJC 8200-photo

Jag har en Canon BJC 8200-photo skrivare. Till den använder jag främst Epsons "Premium Semigloss Photopaper", det är ett tjockt mycket högklassigt halvmatt/halvglansigt fotopapper. Detta fungerar alldeles utmärkt med min skrivare.

Canons bläck ska ju vara optimerat för deras "pro-papper" men som sagt, denna kombinationen med epsonpappret har fungerat väldigt bra hittils. På utskrifterna kan jag till och med använda kemiskt ren bensin om det skulle komma något skit på dem (färgen är helt oberörd av detta!!!) och de är i princip helt okänsliga för fingeravtryck om man inte verkligen försöker sätta dit ett.:D

Jag har inte använt skrivaren mer än ett par månader så ännu kan jag inte säga något om hållbarheten i färgerna. Förhoppningsvis håller de i ett par år i alla fall.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar