Annons

Scanner med diabildsfunktion

Produkter
(logga in för att koppla)

Anders. R

Ny medlem
Farsan är nybliven pensionär och har bestämt sig för att försöka få över en del utav sina ca. 3000 diabilder till dvd för att dela med sig till resten av släkten. Så nu försöker jag hjälpa honom med att hitta en bra scanner till ett hyfsat pris.

Jag har försökt söka en del på nätet och läst en uppsjö av olika produkttester men hamnat i en snårig djungel tycker jag. Just nu lutar det åt någon av Epsons modeller, men jag vill gärna ha mer förslag från er här på forumet.

Prisklassen bör väl ligga upp till en 4000 kr men inte mer.
 
Jag har en Epson 4870. Den läser in 8 diabilder åt gången automatiskt. Bra med automatik om man ska läsa in många bilder åt gången. För ett antal år sedan betalade jag 5000 kr för den.
 
Kanske kan vara ett bra alternativ att hyra en Nikon Coolscan LS5000 + Tillbehör slidfeeder 210, med plats för upp till 50 ramade dior (förmodligen beroende på ramens tjocklek (standard 2mm eller paxomat 3mm ram). Den skannar en dia på 20 sekunder. Räknar man lite extra tid för att fylla på mata skannern och ev extra tid för annat, bör man konna skanna ca 3000 dior på mindre än 30 timmar. 5 dagars hyra borde inte vara så dyrt. Max 1000kr ink moms. Då vet du att det blir riktigt bra scanningar, som förmodligen sparar åtskilliga 10tals timmar i efterarbetning.
MVH, Niclas
 
Det låter ju som ett lockande alternativ.
Vem hyr ut såna där grejor då?

Angående Epson 4870 verkar det vara en modell som har gått ut. Är väl 4990 och V700 som gäller nu kanske.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.