Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Scanner ION Pics2SD

Produkter
(logga in för att koppla)

TeroLe

Ny medlem
Jag sitter på 5-600 analoga 35 mm negativ som jag vill digitalisera för att välja ut ett trettiotal att skapa kopior (24x30) av. Det kostar för mycket att lämna in, så jag vill köpa en scanner men kan väldigt lite om digitalt foto och begriper inte riktigt vad dpi/ppi och pixlar innebär.

Jag har blivit erbjuden denna scanner: https://www.bruksanvisni.ng/ion-audio/ion-pics2sd/bruksanvisning?p=6
Kort teknisk spec: High-resolution 5.1 MP scanner with up to 2500 DPI.

Om jag scannar mina neg med denna och vill skapa kopior 24x30 från det digitaliserade materialet, vad kan jag förvänta mig för resultat?
Om jag förstår det rätt så ska bilden vara minst 2850 x 3600 pixlar (10 MP?) stor för att bli skarp i tryck. Om jag ändå använder denna scanner, hur dålig kvalitet blir det på kopiorna?
Bilderna ska sitta på min vägg och måste inte hålla proffskvalitet men får heller inte vara usla i upplösningen.

Hoppas det jag skrivit är begripligt..
 
Läs recensionerna på Amazon. Det är ingen scanner utan en 5,1 MP kamera med fixfokus. Köp en begagnad Plustek eller fota av med digitalkamera och 70-100mm macro. Finns flera trådar om detta ämne här på FS.

/Stephan
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.