ganska skrev:
Någon snälla??
Värst vad otåligt dagens ungdom är... Vi gamlingar är lite sega av oss men svar kommer, förr eller senare (för den som inte hajjar vinkningen så är det en referens till
en annan tråd
Jag hade tänkt köpa scanner och undrar därför vad man bör tänka på?
Det beror lite på vad du är ute efter att skanna. Ska du som du säger mest skanna dia/negativ så är de du nämnt bra budgetalternativ. Jag har en Minolta Scan Dual IV själv och är nöjd med den.
Ska man skanna mycket så kanske Digital ICE vara något då man automatiskt kan retuschera bort damm och repor mer pålitligt. Dock så kostar det lite extra så man får hoppa upp någon skannermodell för detta. Kör du svartvit traditionell silverbaserad film (dvs icke-C-41) så är Digital ICE oanvändbart. Jag har mycket svartvitt och nöjde mig därför med ovan nämnda skanner.
Kan även vara värt att kolla hur snabb den är, men i den här prisklassen finns inte så mycket att välja på. Vilka program stöjder den? Kanske är man inte helt nöjd med den programvara som följer med skannern. Jag använder Vuescan, som dock klarar de flesta skanners.
Hur många dpi? och vad säger det?
Återigen beror detta på vad du skall använda skannern till för utskrifter. DPI berättar hur hög upplösning skannern klarar av att läsa in bilden i (DPI = Dots Per Inch, punkter per tum). Ofta är så höga värden som möjligt önskvärda.
Det finns bra svar (obs! väldigt partiskt uttalande) i en
tidigare tråd om dpi och hur mycket du vill ha.
hur stor kan man göra en bild med 2800dpi?
Hmmm... Tyvärr finns det inget enkelt svar här. Du måste ta några faktorer med i beräkningen först:
- Hur hög skall upplösningen vara på den utskrivna bilden?
- ...vilket hänger samman med vilket betraktningsavstånd du vill ha.
- Hur stor är den inskannade delen av bilden? (Är det hela 35mm-filmrutan?)
För att göra det enkelt för oss kan vi säga att du alltid skannar in och använder hela negativrutan, dvs 24x36mm (sista frågan).
Vi kan också säga att bilden kommer att ha "normalt" betraktningsavstånd, dvs det är ingen karta eller liknande som man har i gigantformat men tittar på med lupp vilket kräver väldigt hög upplösning (näst sista frågan).
Då är det bara att välja upplösning på utskriften. För foton brukar folk använda upplösningar på runt 200 till 300 DPI. Med 200 DPI får en bild då storleken ca 50x33cm och med 300 DPI ca 33x22cm.
Notera att om du ska titta på bilden på väldigt långt håll så räcker det med betydligt lägre DPI. Om du ska ha den som skylt på en fasad kanske tom så låga värden som 10 DPI räcker och då blir bilden 10x6,7m stor.
Det är när sensorns analoga signal (a:et) görs om till en digital signal (d:et). Processen kallas digitalisering. Denna omvandling kan göras i flera nivåer, ju fler nivåer desto större detaljrikedom kan urskiljas. Men för hög nivå är inte heller någon vits då sensorn i sig kanske inte kan få ut så mycket information och man bara digitaliserar en massa brus. Man tittar på mindre detaljer än man kan se så att säga.
Detta är dock inget du behöver bry dig direkt om när du köper en skanner i denna prisklass. Den a/d-omvandlare som Minoltas billigare skanners har utklassar nog sensorn vågar jag säga. En 16-bitars a/d-omvandlare är löjligt billig idag och därför så har man en sådan även i skanners som inte kan dra nytta fullt ut av den.
(Motsatsen är d/a-omvandling och används när en digital signal skall skickas ut analogt, tex när en ljudfil på datorn skall till högtalaren så gör ljudkortets d/a-omvandlare detta. Även ditt grafikkort gör detta med bilden som skall visas på skärmen, om du nu inte har en modern ny platt skärm med digital ingång.)
hur stor dynamisktomfång är nödvändigt att ha?
Oj. Det här var en svårare fråga. Det jag kan säga är att det värde som Minolta listar för sina Dual Scan-skanners är det teoretiska värde som fås om man tittar på a/d-omvandlaren. Det är inte samma värde som du får ur skannern. Skannerns omfång bör gärna vara större än det medium man läser in så att man får med all information. Tyvärr så är detta inte ett värde som du kan jämföra mellan olika skannermodeller, så bry dig mindre om detta.
För mer information om varför se gärna följande länkar. Tyvärr är de på Engelska men de två första är så löjligt bra att det vore brottsligt att inte rekommendera dem.
- Dynamic Range på Photo.Net, bra artikel som förklarar en hel del och även tar upp myterna. Läs gärna om reklamtexten för Minolta SD III där och kommentarer på denna.
- Dynamic Range på LDImagery.com, förklarar med fina diagram hur viktigt det dynamiska omfånget är.
- Scantips, inte lika tekniskt men bra resonemang och en del annat matnyttigt när det gäller skanners.