Annons

Scanner för diafilm

Produkter
(logga in för att koppla)

BengtNil

Aktiv medlem
Sitter och funderar mellan följande scanners för att scanna in diabilder i ramar:

- Canon CanoScan 8600F
- Epson Perfection 4490 photo

Recensioner/tips/åsikter avs dessa emottages tacksamt!

Ev tips på scanners utöver dessa tas oxå gärna emot (min planerade budget framgår dock av de angivna alternativen dvs max ca 3000:)
/B

Kanske leta upp en begagnad Nikon Coolscan, till exempel en LS-40/IV-ED? En sådan borde du kunna få för runt 3000kr (eller mindre) idag.

Det är rent generellt klasskillnad mellan flatbädds- och dedicerade diascannrar. Nikonmodellen ovan scannar i 2900dpi, vilket är fullt tillräckligt för de allra flesta. Dessutom håller Nikonscannern vad den lovar, till skillnad från "fantasisiffrorna" för flatbäddsscannrarnas upplösning (optik och annat sänker oftast de teoretiska siffrorna ordentligt i praktiken). Och även om LS-40 är "förra generationen", så har den ICE3 (ICE4 idag), vilket är ovärderligt för dammreducering mm.

OK kanske ska leta efter en sån.

Någon som har erfarenheter av följande:

- HP Scanjet 4890
- HP Scanjet G4050

Den senare ligger på ca 2 papp och tar 16 diabilder per scanning (låter bekvämare än 1 alt 2 bilder åt gången)

Kan man hyra scannrar någonstans? För min del handlar det om en en-gångs-grej att scanna in mina dia.

/B

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar