Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Scanner för diafilm

Produkter
(logga in för att koppla)

BengtNil

Aktiv medlem
Sitter och funderar mellan följande scanners för att scanna in diabilder i ramar:

- Canon CanoScan 8600F
- Epson Perfection 4490 photo

Recensioner/tips/åsikter avs dessa emottages tacksamt!

Ev tips på scanners utöver dessa tas oxå gärna emot (min planerade budget framgår dock av de angivna alternativen dvs max ca 3000:)
/B
 
Kanske leta upp en begagnad Nikon Coolscan, till exempel en LS-40/IV-ED? En sådan borde du kunna få för runt 3000kr (eller mindre) idag.

Det är rent generellt klasskillnad mellan flatbädds- och dedicerade diascannrar. Nikonmodellen ovan scannar i 2900dpi, vilket är fullt tillräckligt för de allra flesta. Dessutom håller Nikonscannern vad den lovar, till skillnad från "fantasisiffrorna" för flatbäddsscannrarnas upplösning (optik och annat sänker oftast de teoretiska siffrorna ordentligt i praktiken). Och även om LS-40 är "förra generationen", så har den ICE3 (ICE4 idag), vilket är ovärderligt för dammreducering mm.
 
OK kanske ska leta efter en sån.

Någon som har erfarenheter av följande:

- HP Scanjet 4890
- HP Scanjet G4050

Den senare ligger på ca 2 papp och tar 16 diabilder per scanning (låter bekvämare än 1 alt 2 bilder åt gången)

Kan man hyra scannrar någonstans? För min del handlar det om en en-gångs-grej att scanna in mina dia.

/B
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.