Annons

Scanner för 35mmneg/dia och papper?

Produkter
(logga in för att koppla)

mengblom

Avslutat medlemskap
Har letat i många scannertrådar, men ytterligare expertis behövs för att jag ska fatta vad jag egentligen vill ha.

Funderar på att köpa scanner, men har dålig koll på vad som är tillräckligt i fråga om mina behov. Jag vill alltså följande:

- Scanna papperskopior
- Scanna 35mm negativ och dia med möjlighet till bra a4 papperkopior

Då är frågan: Vilken scanner klarar av det här? Pengar har jag naturligtvis inte tjockt av... :-(

Som exempel sitter jag och funderar på epsons perfection-serie. Vilken model räcker?

Vilken scanner som duger beror på dina behov. Jag vet inte så mycket om scannrar, men jag tror att du kan bli nöjd med en ganska billig filmscanner. Jag hjälper just en kompis att köpa en begagnad Minolta Dual Scan II för strax under tusenlappen. Jag använder själv en sådan och har både bildbyråkontrakt och utställningar med bilder scannade på denna. Men det är klart att du får högre kvalitet med en dyrare maskin, inte minst på negativ film. För 5000 kr får du säkert en rejält bra scanner.

Ja, man kan ju förstås också fundera på begagnade scannrar. Lönar det sig att köpa begagnat eller är det riskfyllt? Jag menar räcker det med en visuell granskning av en scanner för att kolla om den är i gott skick?

Mina behov begränsar sig främst till att kunna skriva ut A4-papperskopior till mig själv (toaletten måste ju tapeteras) och vänner.

mengblom skrev:
Ja, man kan ju förstås också fundera på begagnade scannrar. Lönar det sig att köpa begagnat eller är det riskfyllt? Jag menar räcker det med en visuell granskning av en scanner för att kolla om den är i gott skick?

Mina behov begränsar sig främst till att kunna skriva ut A4-papperskopior till mig själv (toaletten måste ju tapeteras) och vänner.

Om du vill ha fullgod kvalite från 35 mm dia/neg så är det nog bara en neg.skanner som gäller, kika du på exempelvis en beg. dualscan II samt en hyfsad flatbäddsskanner för papperskopior.

Att köpa en dyr flatbäddare blir bara en kompromiss om man ska skanna småbild med bra kvalite, mellanformat däremot är en annan femma...

Svårt att säga hur du ska bedömma en beg. filmskanner men så vitt jag vet så verkar Minoltorna vara driftsäkra (har haft en Dualscan själv).

.Z. skrev:
Om du vill ha fullgod kvalite från 35 mm dia/neg så är det nog bara en neg.skanner som gäller, kika du på exempelvis en beg. dualscan II samt en hyfsad flatbäddsskanner för papperskopior.

tack för alla tips!

låter iofs som en bra idé det där med nega-scanner, för det är nämligen inte mycket papper jag kommer att behöva skanna...

för fasen. tänk om man skulle sikta på en nega-scanner? nån som har fler bra tips (förutom Dual Scan II)?

Nikon Coolscan V (LS-50). Går på dryga 5000 enligt pricerunner.

Om den inte är en markant försämring från LS-40 så är den ett kap.

Tips: Nikon LS-50 ED. Ny på marknaden, lägsta pris på pricerunner 5190:-. Har haft en sån ett par månader, jag är mer än nöjd. Har dock bara skannat positiv hittills. Men vilken skillnad mot den flatbäddsskanner jag skannade dia på innan, skannar du mest film så satsa på en filmskanner.

Behöver man inte ICE (suverän dammborttagning) eller hög upplösning är nog Minolta Scan Dual IV ett något billigare alternativ.

Edit: Någon snabb var före mig. LS-50 och Coolscan V är samma skanner.

Sen rekommenderar jag även Scannerprogramvaran VueScan. Då har man en bra kombo som scannar ungefär allt...
Speciellt om man har en lite vekare dator så kan NikonScan vara ett härke...

mengblom skrev:
för fasen. tänk om man skulle sikta på en nega-scanner? nån som har fler bra tips (förutom Dual Scan II)?
III eller IV kanske? Det som skiljer mellan II och III är hastighet och mjukvara. Skiljer det bara hundringar rekommenderar jag III. IV har jag ingen egen erfarehet av, men nyare är i regel bättre.

I kompetenta händer ger Minoltas billiga skannrar enormt bra resultat.

jimh skrev:
I kompetenta händer ger Minoltas billiga skannrar enormt bra resultat.

det är väl där vi har problemet... ;-)

tusen tack för all hjälp. nu tror jag att jag har bestämt mig (åtminstone nästan). det blir nog att skita fram pengar till en begagnad nega-scanner, högst antagligen dual scan 2,3 eller 4.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar