Annons

Scanna värdefulla foton?

Produkter
(logga in för att koppla)

Tobiasl

Aktiv medlem
Min flickvän har i sin ägo en rätt stor mängd foton tagna av hennes farfarsfar under perioden 1920-1979. Det är en blandning av konstfoto (signerade orignal) som hon helt enkelt ärvt och "vanliga" släktfoton (porträtt etc, bland annat av nämnda flickvän då hon var 2-3 år gammal). Nu är det så att han var/är en rätt känd fototograf vilket gör att bilderna är ganska värdefulla (en del av hans bilder på ex. kända författare säljs numera på auktion för några tusen dollar styck).

Av förklarliga skäl så hanteras fotona väldigt varsamt men det vore roligt att kunna visa upp i alla fall några av dem. Jag kom med förslaget att man skulla kunna scanna (eller på annat sätt göra kopior) några av dem och sätta kopiorna på en vägg.

Men hur var gör man det när det är så pass värdefulla foton?

Jag har redan blivit rekommenderad att kontakta ett museum och fråga där, men jag vet ärligt talat inte var jag ska börja.

Är det någon som har några tips? Och vad skulle det kunna tänkas kosta?

För att få en mera lätthanterlig översikt föreslår jag att du helt enkelt fotograferar av bilderna, i varje fall de som finns som papperskopior.
Eftersom det mesta eller kanske allt är svartvitt så kan du rigga upp bilderna vid ett fönster så att belysningen blir jämn, kameran på stativ. Gör sedan en visningsserie i lagom storlek så att bilderna får plats på datorskärmen utan att man måste skrolla. Vanligen är det höjden som sätter begränsningarna och det kan vara lagom med höjden 768 - 1050 pixlar, beroende på skärm.
Sedan kan bilderna enkelt visas. Ev kan de göras ännu mindre, maxhöjd 600 pixlar, om ni är rädda för obehörig kopiering och ska skicka bilder till någon för påseende.

Utifrån de här bilderna, som tagits under enklare förhållanden, kan nii sedan ta beslut om vissa bilder ska reproduceras på annat sätt i högre kvalite.

Om farfarsfadern var/är en känd fotograf så har han säkert tagit fram bilderna på fiberpapper och efter konstens alla regler (för maximal hållbarhet). Då ska det inte vara några problem att visa originalen som dom är på en vägg, inramade bakom glas och med syrafri kartong i bakstycke samt passepartout. Men är ni så rädda om dom att ni inte vill visa dom i ljus så bör ni också se till att de förvaras i lådor av syrafri kartong och absolut inte inplastade i billiga album. Ej heller i lådor/garderober av material som avger gaser. Inte heller i närheten av färger som också kan avge gaser som påverkar bildernas hållbarhet. Men som sagt, jag tror ni kan hänga originalen på väggen som dom är, inramade med syrafritt bakstycke/passepartout och glas (ev UV-glas).

Senast ändrad:
Engelska Secol har arkivsystem av museumstandard för bildförvaring. Bl.a snygga portfoliolådor som man kan ha för visning för vänner etc.. Visserligen dyra men bra, och är bilderna så värdefulla vore det väl idé att kosta på sig detta som jag ser det? Jag förvarar alla mina pappersbilder från mörkrummet i arkivlådor i syrafri kartong från Secol (typ den gråa längst ner i mitten på startsidan). De är inte särskilt dyra. Men ska man ha de snyggare portfolioboxarna så blir det genast tusenlappar.

Jo, den ursrungliga planen var att hänga dem i ramar av god kvalité. Nu är det i och för sig inte mina bilder, men jag tycker ändå det är ganska vanskligt då det är rätt mycket barn i lägenheten etc. Om man dessutom vill försäkra dem så tillkommer ju den kostnaden fetc.

Jag tror jag vet vilka bilder hon vill sätta upp, och då rasar värdet nog upp till ganska mycket pengar då två av dem nog kommer bli porträtt av kända författare (gissar på att hon bland annat kommer välja något av fotona på Joyce och Brecht, tagna i Paris då det begav sig).

Ska jag vara ärlig så förvaras väl inte fotografierna på bästa sätt nu heller, absolut inte i ljus men jag tvivlar på att kartongen etc är syrafri. Å andra sidan så visste nog som sagt han vad han gjorde så papper och annat är av god kvalité.

Allt för övrigt papperkopior, Vad jag vet så förvarar alla negativ som urspungligen fanns i släkten numera hos ett museum i Arizona (han var född i Tyskland, flyttade till Frankrike men emigrerade till USA före andra världskriget; så han var mest verksam i USA/Kanada).

Vilken typ av firma ska man vända sig till om man vill få dem reproducerade? Själv är jag livrädd att ens hantera dem....

Ska man scanna bilderna bör man givetvis inte skicka iväg dom till någon dussinfirma som utför sådana tjänster, utan anlita erfarna bildbehandlare som även kan göra en bra redigering av filerna, samt skriva ut dom med arkivbeständigt bläck och fiberpapper. Detta då originalblderna är så värdefulla att man vill de ska hanteras på rätt sätt. Det finns idag även digitala förstoringsapparater där en digital fil kan kopieras i mörkrum på traditionellt sätt och kemiframkallas på fiberpapper. En som pysslar med scanning/reproduktion och utskrift av bilder är Stefan Ohlsson här på fotosidan. Kontakta honom om du inte hittar någon lämplig i Storbrittannien. Men det är inte billigt att få en bild scannad och utskriven proffessionellt på riktigt bra material.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar