Tobiasl
Aktiv medlem
Min flickvän har i sin ägo en rätt stor mängd foton tagna av hennes farfarsfar under perioden 1920-1979. Det är en blandning av konstfoto (signerade orignal) som hon helt enkelt ärvt och "vanliga" släktfoton (porträtt etc, bland annat av nämnda flickvän då hon var 2-3 år gammal). Nu är det så att han var/är en rätt känd fototograf vilket gör att bilderna är ganska värdefulla (en del av hans bilder på ex. kända författare säljs numera på auktion för några tusen dollar styck).
Av förklarliga skäl så hanteras fotona väldigt varsamt men det vore roligt att kunna visa upp i alla fall några av dem. Jag kom med förslaget att man skulla kunna scanna (eller på annat sätt göra kopior) några av dem och sätta kopiorna på en vägg.
Men hur var gör man det när det är så pass värdefulla foton?
Jag har redan blivit rekommenderad att kontakta ett museum och fråga där, men jag vet ärligt talat inte var jag ska börja.
Är det någon som har några tips? Och vad skulle det kunna tänkas kosta?
Av förklarliga skäl så hanteras fotona väldigt varsamt men det vore roligt att kunna visa upp i alla fall några av dem. Jag kom med förslaget att man skulla kunna scanna (eller på annat sätt göra kopior) några av dem och sätta kopiorna på en vägg.
Men hur var gör man det när det är så pass värdefulla foton?
Jag har redan blivit rekommenderad att kontakta ett museum och fråga där, men jag vet ärligt talat inte var jag ska börja.
Är det någon som har några tips? Och vad skulle det kunna tänkas kosta?