Annons

Scanna rätt?

Produkter
(logga in för att koppla)

troviss

Ny medlem
Jag är nybörjare när det gäller att på allvar börja scanna gamla svartvita negativ. Jag använder en äldre scanner Epson Perfection 1200 Photo för detta. Det finns ju betydligt vassare scanners att köpa idag, men denna får duga som för mina övningar just nu.

Jag vet inte riktigt hur man ska ställa in för att få bästa resultat, så jag kan kanske få lite tips här. Jag ställer på upplösningen på max 9600 dpi och väljer sedan med eller utan "unsharp mask". Kör jag med "unscharp mask" ibockad så verkar det bli skarpare fokus, men då också mycket kornigare på himlen.

Kortet ser bättre ut på på ett sätt, men jag är osäker på om denna kornighet verkligen visar hur fotot är i verkligheten. Det var så många år sedan jag studerade dessa foton, så jag kommer inte ihåg hur de såg ut när de var framkallade på papper.

Är det bra att köra på så hög dpi som 9600? Anar att detta har att göra med värde för detaljåtergivning, eller har jag fel? Jag jobbar just nu i PhotoShop och när jag scannat in fotot så väljer jag att också ställa in "autonivåerna". Är det bra eller ska man låta det vara som det är när man visar det i album på fotosidan? Det är ju väldigt svårt att veta hur exakt vad det är för värden på negativet och vad som visas på skärmen.

Vore tacksam för lite tips hur jag når bästa resultat med denna utrustning. Kolla in "Haga 1" i mitt album "Haga i Göteborg", som jag scannat i 9600 dpi och "unsharp mask" ibockad. Sedan har jag ställt in "autonivåer" i PhotoShop. Andra foton i det albumet har jag valt att släta ut kornigheten på himlen.
 
http://www.scantips.com

Här finns massor om scanning, dock på engelska.

Under rubrikerna "Scanning 101 - The Basics" och "Scanning 201" finns nog svaren du söker.

En bit ner på webbsidan kan man beställa Wayne Fultons 240-sidiga kompendium för USD 23.95, bra som kvällslektyr eller att ha uppslagen på bordet när man pillar med bilderna och alla dessa besvärliga scannerinställningar.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.