Annons

Scanna negativ eller kontaktkarta

Produkter
(logga in för att koppla)

academic

Aktiv medlem
Hej, Jag skulle vilja ha Era tankar huruvida det är bättre att scanna 6*6 negativ eller scanna kontaktkartan.

Jag har testat båda varianterna med lite olika resultat. Tyvärr kan inte min scanner Canonscan 5000F scanna 6*6 negativ, men jag har löst det mha Soligorplattan och arbete i Photoshop.

Alltså: skall man investera i en Canonscan 9000F eller skall man betala för kontaktkartor alternativt råkopior för inscanning.

Bortse från ekonomin utan fundera kring bildhanteringen....

Är syftet digitala tumnaglar eller riktiga bilder?

Om det är det sistnämnda är det absolut en riktig skanner som gäller. Kontaktkopiorna innehåller bara en begränsad mängd information, både dynamiskt och upplösningsmässigt.

Skall du å andra sidan bara ha tumnaglar, för att hålla koll på arkivet t ex, är ju kontaktkopieskanningen snabbare och smidigare.

Tänk på:

Flera scannrar anger en maximal (och stort) dpi. Men i verkligheten så har du endast denna dpi i ett fält i mitten av negativet (35 mm), kanterna läses med en lägre dpi.

Erik Schalin skrev:
Tänk på:

Flera scannrar anger en maximal (och stort) dpi. Men i verkligheten så har du endast denna dpi i ett fält i mitten av negativet (35 mm), kanterna läses med en lägre dpi.
Erik
Nu tror jag du refererar till vad jag sagt till dig, och det gäller mig veterligen bara på mellanformatsskannrar.
Minolta Diamage Scan Multi II skannar med full upplösning vid småbildsfilm (2820 dpi), men reducerad upplösning (1128 dpi) vid mellanformatsfilm.

Senast ändrad:
HASSE, nu fångade du mitt intresse, KAN man scanna mellanformat i en Minolta Scan Multi II ????

Adamlid skrev:
HASSE, nu fångade du mitt intresse, KAN man scanna mellanformat i en Minolta Scan Multi II ????
Nu var jag lite för snabb på tangentbordet, det ska ju vara Minolta Diamage Scan Multi II.
Det är en mellanformatskanner, ej att förväxla med den mindre varianten för småbildsfilm.

Ang. kontaktkartor för mellanformat så gör jag dem själv (kvalitén är rätt så dålig men duger för sitt ändamål) genom att scanna in negativfickan direkt och vända den i photoshop. Många flatblädsskannrar klarar av att göra det med helt OK resultat. Se bara till och scanna i så stort färgdjup som möjligt. Snabbt och smidigt. Detta gäller dock enbart svartvitt. Färgneg är det lite knepigare med pga filmbasen, men det går att använda de olika färgkanalerna för att få svartvita kontaktkartor.

mvh erik

Är intresserad av .Epson Perfection 3200 Photo då den har så pass stor skanningsyta att den tar en hel remsa, att skanna i filmskanner är för mycket arbete då dom flesta endast tar en bild åt gången.
Epson har ju även en hög upplösning, högre än flertalet filmskannrar för mellanformat och till ett mycket mer attraktivt pris.

Jag använder min Epson 2450 för att skanna in neg till kontakter.
Låter dem ligga kvar i fickorna och skannar tre remsor åt gången som jag slår ihop i Pshp.
Sparar som PDF med en filstorlek på cirka 800kb.

Set ut så här (gör markeringar i Acrobat för de rutor jag gillar):

Bilagor

• kontakt.jpg
    kontakt.jpg
    44.3 KB · Visningar: 492
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar