Annons

Scanna in papperskopior

Produkter
(logga in för att koppla)

Steff

Avslutat medlemskap
Jag ska framöver ta mig för ett stort projekt som kommer att skänka stor glädje i framtiden :).
Jag hade tänkt scanna in alla hundratals småbilder (9x13,10x15) som finns insatta i album sedan många år tillbaka. Syftet är att jag via dataprojektor + duk ska kunna avnjuta dessa bilder (som ett modernt alternativ till tradionell diabildsvisning).
Nu är frågan hur jag enklast ska utföra denna monsteruppgift. Hur gör jag vid själva scanningsmomentet? Är det t.ex. ok att scanna i 150 dpi, för att sedan korrigera i p-shop (nivåer etc.), och till slut spara den i 72 dpi? Allt över 72 dpi är väl onödigt, då projektorn inte klarar att visa bättre? Eller har jag fel där?

Det vore kanon om någon "guru" kunde allmänt berätta hur man smartast utför detta projekt. Tror säkert att många andra har funderat att göra samma sak i framtiden.

(Om det är till någon nytta, så kan jag berätta att min scanner är en Epson Expression 1600 PRO)
 
Du vill glömma allt vad dpi heter. 72 dpi ger en bild som är i naturlig storlek på skärmen och det vill du ju inte. Tänk på den slutliga storleken som den högsta upplösning din projektor klarar istället, t ex 1024x768.

Annars låter approachen ok, skanna i dubbel slutstorlek så du har råd att tappa lite toner.
 
Hej Steff,
Välkommen in bland dårarna: förra julen avslutade jag ett 2½-årigt projekt att skanna in ca. 5300 dior som fick plats på en CD som våra tre söner fick var sitt ex av i julklapp.

Nu har jag också börjat med papperkopiorna. Det rör sig "bara" om ca 45 fotoalbum från 1945 och framåt.

Det skulle ta för lång tid att skanna från negativen i HP PhotoSmart S20. Därför tar jag albumsidorna direkt i HP ScanJet 6200C.

Sedan kikar jag på resultatet i Corel Photo-Paint 8. Då gäller det att inte vara för ambitiös med att bildbehandlingen. Risken är att man aldrig blir färdig.

Det går också åt tid när man vill skicka de bästa bilderna med e-post till vänner och bekanta som var med på den tiden!

På rekommendation av en av våra medlemmar har jag just skaffat "Flip-Album", ett program som fixar bildvisningen utan att betraktaren behöver skaffa sig särskild programvara. Det har jag dock inte hunnit börja använda ännu.

Har du några erfarenheter att diskutera kan du alltid mejla mig direkt.

Lycka till!
janf
 
Tack Jan F.
Det känns som ett privilegium att äntligen få tillhöra gruppen "dårarna" :D
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.