Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

scanna i 24 bitars djup

Produkter
(logga in för att koppla)

Peter_H

Aktiv medlem
Jag har tänkt att beställa lite förstoringar (50*70). Enligt supporten på Colormailer så skulle dessa bilder bli kanon om jag gör bilderna i storleken 2500*3300 pixlar och med 24 bitars färgdjup, 200 dpi och skicka dem i jpg-format.

Min fråga är nu om man har en Minolta Dual 3 som har ett färgdjup på 16 bitar och inte 24. Kan man då justera det i PS eller måste proffsen scanna in bilderna för att få dem bra i den storleken.Eller blir det bra ändå?

Tack så länge.

Peter

Ni pratar om samma sak fast ändå inte.

Din skanner kan skanna med 16 bitar per färgkanal (RGB) vilket ger en bild med 48 bitars färgdjup.

Colormailer pratar om 24 bitar för tre kanaler vilket motsvarar 8 per kanal. Vilket är vad en vanlig standardbild har.

Vad du gör är att du skannar med din 16 bitar/kanal-skanner och redigerar i Photoshop tills kontrast och färg är OK, sedan ändrar du till 8 bitar via image/mode.

Du kan inte ens spara som JPEG i 16 bitar/kanal.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar