Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Scanna foton

Produkter
(logga in för att koppla)

PeoE

Medlem
Jag undrar hur man enkelt och snabbt med bra kvalitet får sina papperskopior på datorn.
Har en flatbäddsscanner hp 3570c (1200dpi) som har ett fack för negativ i locket.
Men allt är ett enda pyssel och långsamt går det.
Negativscanning är ännu mer pyssligt och det göra jag bara med bilder som inte finns längre.
Har hittat en scanner som ser ut som en laminatmaskin, man matar in korten i ena änden och kommer ut i andra änden och den scannar även på bägge sidorna om man så vill, den scannar i max 600dpi.
Men som sagt för mycket pyssel och tidsödande.
Jag har funderat på att fota bilderna med systemkamera och ringblixt?
Kan gå fort om man hittar en metod för bildmatning.
Nån som har tips om papperskopiornas öden...

Både snabbt och enkelt samt bra kvalitet finns nog inte.

Bäst blir det naturligtvis när man skannar negativet. Tar man omvägen över en papperskopia så blir det sämre i alla avseenden.

Skannern du har kan ge utskrivna bilder i 10 x 15 cm eller möjligen 13 x 18 cm.
Det betyder digitala bilder som är ca 1100 x 1700 pixlar, uträknat i huvudet. Det räcker väl till att visa på skärm eller i digitalprojektor.

Ska det bli presentabelt så fordras dock en del efterarbete i något bildbehandlingsprogram.

Att fotografera av bilder går bra, men inte med ringblixt, då får du en jättereflex i bilden. Du behöver två ljuskällor ställda i 45 graders vinkel från kameran för att undvika reflexer i bilden. Det kan vara två blixtar eller i nödfall två halogenlampor (skrivordslampor med jämn ljusfördelning) och kameran vitbalanserad i det ljuset. Alternativt fotografera i raw och fixa vitbalansen efteråt i ett bildbehandlingsprogram.

Har du bilderna lösa kan det vara problem med planhållningen och alltså med skärpan. Ett par tunga linjaler kan lösa det problemet. Alternativt magnetlister med en stålplåt som underlag.

Själv köpte jag en ny scanner till detta ändamål, Canonscan 8800F. Som tar både dia, negativ 24x36 och 120 film. Betydligt snabbare än min gamla scanner. Egentligen ville jag bara ha in alla gamla dia och negativ digitalt. Kvaliten är OK när jag har scannat, man kan säkert justera här och där för att få bättre högdagrar osv. Men det var inte tanken med dessa bilder. Fungerar mao mycket bra för mig!

Senast ändrad:
..som av en händelse så finns denna på fotosidan.se

X-scan
Inscanningstid på 1 sekund vid 1800 Dpi (5 megapixel). Scannar in negativ/positiv film eller dia med CMOS bildsensor. Kontrast 3.0 Dmax. Anslutning till datorn med USB 2.0. Måtten på scannern är 90x90x165mm och vikten är 450g.
Har en del gamla negativ från 40-50 talet som passar dessa mått också..

Pris
Pris i butik ca 1 400:-

kan den vara ett alternativ

PeoE skrev:
..som av en händelse så finns denna på fotosidan.se

X-scan
Inscanningstid på 1 sekund vid 1800 Dpi (5 megapixel). Scannar in negativ/positiv film eller dia med CMOS bildsensor. Kontrast 3.0 Dmax. Anslutning till datorn med USB 2.0. Måtten på scannern är 90x90x165mm och vikten är 450g.
Har en del gamla negativ från 40-50 talet som passar dessa mått också..

Pris
Pris i butik ca 1 400:-

kan den vara ett alternativ

Såg en test, kommer inte ihåg var men det verkar inte vara en höjdare. Jag hade absolut inte köpt den.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar