Annons

Scanna Dia - Hur gör man för att det ska bli bra?

Produkter
(logga in för att koppla)

Hekla

Avslutat medlemskap
Hej!
Jag har mängder med gamla diabilder och såg nu verkligen fram emot att kunna scanna in mina favoriter. Men jag lyckas inte få till det så att det blir bra. Bilderna blir inte skarpa. Jag har provat med olika inställningar men inte blivit klok på vad man "bör" ha. Jag har försökt hitta bruksanvisning på scannern och sökt på nätet men utan framgång. Så jag tar tacksamt emot tips och råd. Scannern är en hp scanjet 5530.

MVH
Lisa Brange
 
Scanna på den högsta upplösningen som scannern klarar av utan interpolering, se till att filmen ligger plant och om scannern klarar det fokusera manuellt på en punkt med hög kontrast. När du bedömer skärpan så ska du titta på kornet, inte motivet. Utöver det är det inte mycket att göra, du ska inte förvänta dig för mycket av en sån modell.
 
Eller använd digitalkameran (om du har en sådan)som "skanner" och fotografera av diana istället. Fungerar perfekt för mig.
 
Har du photoshop?
Det går att skärpa dom en gång till där, val av skärpning beror lite på vad du vill göra med dom sen, ska du skriva ut dom brukar oskarp mask 100% och 1,0 pixel vara ganska bra, ska du visa dom på skärmen så kan ett värde på 0,3-0,4 pixel och runt 200% funka ett bra tips är att köra lager via kopia ctrl+j och skärpa det nya lagret då kan du dämpa enskilda punkter som känns överskärpta med suddgummit (ställ effekten runt 50%) eller dra ner effekten med opaciteten. Välj blendmode luminosity då skärper du endast skillnaderna i ljus och färg och inte varje pixel.
 
Det kan vara värt att skaffa en IT8 referens och profilera din scanner för de filmer du brukar använda.

Sök på forumet så hittar du mer om vad IT8 är.
 
Mattsen skrev:
Eller använd digitalkameran (om du har en sådan)som "skanner" och fotografera av diana istället. Fungerar perfekt för mig.

Det där får du gärna utveckla lite. Hur gör du då? Krävs det en tillsats á la hållare som sätts fast på kamernas optik eller dyligt?
 
Det går till på samma sätt som när man kopierar diabilder.

Du har en hållare som monteras framför optiken och en liten lampa eller blixt som står för ljuset.

Upplösningen och bildkvalitéen är dock sämre än med en skanner.
 
Falkman skrev:
Det där får du gärna utveckla lite. Hur gör du då? Krävs det en tillsats á la hållare som sätts fast på kamernas optik eller dyligt?

Jag använder ett ljusbord med korrekt färgtemperatur, maskat med en svart skiva och ett lagom stort hål för diat. Och sedan kameran på stativ över bordet med makroläge. Inga adapters behövs således, och ljuset blir jämt och fint.

Kvaliteten blir ju den som kameran kan prestera, ofta fullt jämförbart med billigare scanners.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.