Annons

Scanna bilder i stl 30x40cm

Produkter
(logga in för att koppla)

laparn

Medlem
Hej!

Fotar analogt och framkallar både negativ och svart-vita papperskopior själv. Vill nu presentera mina bilder och vill få ner mina kopior på filformat. Men, vem kan jag vända mig till i Göteborg där jag bor? Vem scannar påsiktskopior?

Pappersstorleken i detta specifika fall är 30x40cm varför en vanlig flatbäddscanner för common A4 use således inte är aktuell utan det behövs en större maskin. Framtida behov kommer även vara större format än 30x40. Vem kan hjälpa mig?


(Och nej, det är INTE scanning av negativ jag avser och det är INTE en flatbäddscanner i A4-format som efterfrågas.)

Thanks for your support!
Mvh
 
Jag är mest nyfiken över varför du inte kopierar upp en mindre kopia och scannar. Du kommer inte se någon kvalitetsförlust på skärm, om det är det du oroar dig över. Iofs lite jobbigt att kopiera om bilderna, men sitter du redan på en A4-scanner (framkom inte) kan det vara värt det. För framtida bruk skulle jag rekommendera det i vilket fall som helst.

I övrigt skulle jag höra med stadsbiblioteket. De kan ha stor scanner där. Alternativt om det finns nån teckningsförening eller så som kan ha användning för stora scanners.
 
Jag är mest nyfiken över varför du inte kopierar upp en mindre kopia och scannar. Du kommer inte se någon kvalitetsförlust på skärm, om det är det du oroar dig över. Iofs lite jobbigt att kopiera om bilderna, men sitter du redan på en A4-scanner (framkom inte) kan det vara värt det. För framtida bruk skulle jag rekommendera det i vilket fall som helst.

I övrigt skulle jag höra med stadsbiblioteket. De kan ha stor scanner där. Alternativt om det finns nån teckningsförening eller så som kan ha användning för stora scanners.


Thanks!

Får kolla med Stadsbiblioteket. Väl värt att undersöka.


Vad gäller kopiering i mindre storlek var det ytterligare en not jag tänkte infoga inom parentsen. Hehe. Misstänkte den frågan också.
Men nej, kopiera i mindre storlek är inte aktuellt. Kopierar nämligen i lithframkallare varför varje bild är ett original och ej 100% reproducerbart ens i samma storlek och med samma förutsättningar vid olika tillfällen.
Vissa av bilderna hänger på en utställning just nu och vill gärna återge just dessa för visning på nätet.

Avsikten är ej heller digitaltreproducera varför upplösningen inte är kritisk. Storleken är det enda styrande elementet med reservation att det naturligtvis finns visst krav på färgåtergivning och upplösning. Även om lith betraktas som en monokrom process ger nämligen bilder kopierade i lithframkallare olika grad av färgton vilket är önskvärt att se även i digitalt format.
 
Varför inte reprofoto med en bra kamera?

Well, en tanke men vill ha en enkel process från färdigkopierad bild till att den är tillgänglig för visning på nätet. Är absolut ingen digitalnekare men äger inge digitalkamera (av god kaliber) och att låna detta blir ett extramoment jämfört med hur jag önskar jag skulle få den återgiven digital. Har redan på tok för lite tid att spendera i labbet och att reprofota blir ju att ta bilderna igen...vilket jag redan lagt en hel del tid på. Innan tiden i labbet. Analogfoto är underbart, men konsumerar tiiid. ;-)

Ta-kopian-under-armen-och-knata-förbi-"scanningsbutiken"-och-få-en-digital-bild-med-mig-hem-varianten är det jag önskar.

Thanks anyway!
 
Aha, på så vis. Men atotowis idé är inte dum. Reprofoto med jämn belysning ger ofta lika bra resultat som en bra scanning eller bättre, beroende på scanner. Så har du tillgång till hyfsad digitalkamera (jag gissar att vilken 1000-kronors på netonnet som helst duger) så bör du fundera på det.
 
Så?...ingen som kan tipsa om var det går att scanna bilder i 30x40cm storlek i Göteborg? Thanks!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.